#454

 Sverige är på väg till kollaps

sade dom på nyheterna nu ikväll

och jag kan nog till en viss del hålla med om det 

jag känner mig mycket orolig


jag ska ta en jämförelse 

kanske en dålig sådan

år 1875 så hade en arbetare inte råd med smör på bordet 

dåliga löner och allt var dyrt förutom brännvin och öl 

idag på affären så kostar ett paket smör 65 kronor 

detta märke var dock några kronor billigare 

så summa på det blir 130 kr kilot 

 

vi är tillbaka på 1800 talet igen 

då det inte heller snart finns el så det räcker 

I vinter kan det bli så illa att det kommer att bli arbetslöshet

för att företag i södra sverige får stänga ner

bara för att det är för dyrt med den lilla el som finns kvar 

jag är mycket orolig för vad som väntas komma 

och om två veckor knappt så är det riksdags val i sverige

jag tycker det är på tiden nu

 att bilda en samlings regering  

som sverige hade under krigs åren på 1940 talet 

alla 8 riksdags partier måste genast sätta sig vid bordet

och hitta på en lösning och det snart

det skulle ha helst skett igår 

lägg undan alla praxis och prestige om vem som har rätt

eller vem som gör vad eller hur det andra tänker

börja att ta ansvar för sverige i stället 

få sverige på fötter igen 

och lägg bort skitpratet om varandra på hyllan 

 

detta kommer inte att hända sverige 

vissa partiledare och partier är allt för dumma för det

och kan inte prata med vissa personer och partier

för sin grundvärdering och stolthet över nått som inte finns kvar idag

ni vet Upp till kamp  


Chock priser på pellets också

2022 i januari så betalade jag 2,500 kr per pall

då beställda jag 12 pallar 

idag så kommer samma beställning kosta mig 4340 kr per pall 

eller om man köper en pall så kostar den 4980 kr

vad denna pris ökning beror på vet jag inte

för dieseln var lika hög i januari månad som nu 

i runda slängar 

så transporten är i ungefär lika dyr då som nu 

nuvarande regering skyller mycket och gärna

på putin priser 

men alla som hänger med vet ju att detta inte är sant till 100%

till en viss del kanske det håller jag med om

våra bränsle priser var mycket höga redan före 24 februari

Våra mat priser och el priser har inte mycket med putin att göra alls 

 

vill det sig mycket illa så kan vi också känna oss

tvingade att gå ifrån huset vårat och sälja det 

så som många andra har fått gjort redan

eller går i samma tankar 

Ja sverige i ett kollaps

6 kommentarer:

  1. Things are very scary here in Scotland too :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. True
      I think this is all over Europe unfortunately

      Radera
  2. ...inflation is a BIG problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. True
      a very big problem that affects us all
      but mostly those who unfortunately don't have much money

      Radera
  3. Vi sålde vårt hus nyligen och flyttade till nyproducerad hyresrätt. Vi flyttade inte på grund av ökade priser för att ha hus egentligen utan mer för att komma nära son och han familj. Men jag kan se och förstå att det hade blivit ökade kostnader om vi behållit huset. Dessutom sålde vi i sista minuten innan huspriserna dalade markant och husmarknaden är inte lika het längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra läge för er
      Dessvärre så är det många hushåll och företag som kommer få det mycket svårt framöver om inget görs väldigt fort

      Radera