#418

 Dagens sommar kort kommer från igår

och från här hemma igår kväll 


Nya objektiv till pentax finns ännu kvar

men inte är det som det har varit 

ska man ha tag i något objektiv idag som inte är från pentax

tänker på tamron och sigma i första hand så får man leta på ebay

eller amazon 

därför så hajade jag till då jag såg nybro foto som jag brukar handla av hade ett nytt sigma objektiv inne

ett 70-300 dg 

jag hade ett sånt tidigare men det var med inbyggt os i 

detta är det inte detta är ett enklare och billigare objektiv

än det jag hade tidigare 

Mitt tidigare hade gått sönder i elektroniken 

och jag har saknat det

därför så blev jag glad att det fanns endast ett ex inne på butiken

och vad jag kan förstå det ända från vart fall en känd fotohandlare

i landet 

förmodligen så är det ett gammalt objektiv fast det är nytt

men som har legat på hyllan ett tag nu på nått lager 

jag kan tycka att bländaren går trögt och kärvar 

helst på öppning 8 av bländare 

tycker heller inte att objektivet sköter sig väl

i läget p automatiken

så jag fotar allt i det manuella läget på kameran  

så jag har kontroll av tid och bländare själv 

autofokus är si så där den missar ibland

men det felet ligger i kamera huset

för pentax hade tidigare inte ett pro autofokus system

nu så ska det vara bättre sägs det på k1 bland annat

så vad vet jag om jag ska utnyttja bytes rätten

eller om jag ska ge objektivet en chans till 

 

åkte ut en tur igår kväll som sagt för att testa objektivet

höll till mest i malingsbo omgivningen 

och där åskan mullra på i går kväll 


Bilder här........

https://pentaxfoto.jalbum.net/Semester%20album/2022-1%20Augusti/

8 kommentarer:

  1. Las fotos de la galería te ha quedado perfecta. La cámara que tengo es Nikón y hace años he jubilado una Canón, que todavía está por casa.
    Que tengas un buen día.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much
      I also like Nikon, it's a very good brand

      Radera
  2. ...Mikael, this is a wonderful collection.

    SvaraRadera
  3. Vad jag kan se ser det väl helt okej ut bildmässigt. Men det bör ju också vara lätt att fota med, låter på dig som du inte är riktigt fullt ut nöjd. Köra en retur och invänta ett som du känner dig nöjd med kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tony
      Vi var i Nora igår bland annat och då fotade jag mera med objektivet
      jag börjar mera att tycka om det

      Radera
  4. These colours are sureal as usual. So incredible! I noticed your comment on my blog that Pentax was not accessing a number of third party lenses anymore. The former glory of limited series are not built as such anymore.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much
      I have some collected lenses at home, so really I don't need more lenses
      what I miss most is a wide angle lens 10-12 mm I like pentax series Limited

      Radera