#442

 Jag har under många år nu funderat hur det ser ut

hemma hos pepparn

Leif Pepparn Pettersson som han hade som namn 

även bara kallad för pepparn


Pepparn som var född utanför Lindesberg i Resta

blev en stor dragspelare över en natt kan man säga

efter att han hade varit med i teve programmet

nygammalt 1972 så slog han igen med dunder och brak

alla dragspelare villa spela med pepparn

även min morfars bror Thure som även han hade

orkester men långt före pepparn 



Denna vinyl skiva fick jag av just Thure

som i sin tur hade fått den av pepparn 

Det var Pepparns Farfar Axel som lärde pepparn att spela

dragspel dom stod varandra väldigt nära

dom kunde gå på luffen tillsammans med sina dragspel

och en bit falukorv med sig till mat 

Farfar Axel som hade jobbat i skogen

och även gått på Luffen under 12 år

 

Folk drog sig till pepparn 

han hade en otrolig karisma 

och alla ville vara i närhetan av pepparn

han hade redan i tidig ålder alkoholbesvär 

och inte blev det väl bättre då han blev rikskändis

alla ville festa med pepparn 

han skulle fylla 35 år då han plötsligt avled


Men det var ju lite annat att hitta på hans koja i skogen också

det finns ju inga skyltar eller så

utan man får känna sig fram

här så var det stop på den dåliga grusvägen

och man fick gå den sista biten

men var jag på rätt spår !




 och det var jag inte jag gick fram ett litet stycke till

men det såg inte ut så här vad jag förstog

det blev lite osäkert om jag var inne på helt privat mark

och jag bara väntade på en arg  hund eller människa

skulle komma fram 

jag vände om


Men det måste väl vara här någonstans

uppe på Mättjärns fallet tänkte jag


gick lite långsamt fram


och fick se en stig in i skogen tillslut

Äntligen jag var på rätt spår


 Pepparns koja



 och innan jag steg in så knackade jag först på dörren

det ska man alltid göra

Det första som man fick se

det var pepparn själv på ett fotografi


 






Kul att se interiören är så intakt 

med alla hans saker eller dom få kanske

matbordet ser ut som att han hade lämnat det bara

jag skrev några rader i gästboken 


Jag är övertygat att även min morfars bror Thure

var här och hälsade på ofta hos pepparn då det inte ligger så värst

långt bort ifrån Lindesberg och Riddarhyttan 

Min morfars bror Thure som bodde sina sista år

i Lindesberg även han hade sina stora besvär

med alkoholen dessvärre

men sitt spelade på sitt dragspel lämnade han aldrig 

kommer jag ihåg 

det var klipp i gubben ända in i slutet 


 utanför kojan

vid bäcken









 


6 kommentarer:

  1. ...what a fabulous area to call home. I love the waltz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      I don't know if he lived there in his cabin the whole time
      maybe it was just a temporary place when he wanted some peace and quiet

      Radera
  2. Riktigt trevligt inlägg och fina bilder till det. Kommer mest ihåg Pepparn genom skivomslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Tony
      Men jag fick lägga ner mycket tid på bilderna kamera huset verkar inte vara det bästa på fokus längre då jag använder mig av autofokus objektiv
      men på det manuella så blir det bättre så jag får väl använda manuella objektiv
      såg pepparn på teven för första gången tror det var på kvällsprogrammet halvsju eller vad det hetta på den tiden
      kan hända att jag har sett han på någon familje fest hemma hos släkten men inget som jag minns

      Radera
  3. The woods and the cottage are just superb to see. What an adventure! I thoroughly enjoy walking in the woods exploring. Wonderful photos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much
      I'm glad you liked it

      Radera