#443

Efter jag var klar med besöket vid Pepparns stuga

så körde jag via Ramsberg  

Där efter vägen så ligger Håkansboda by

 ja det är kanske 2-3 hushåll där i byn

Det finns även en gammalt gruv område där

Håkansboda gruva 

har lite dålig data över den gruvan 

det står att den upphörde redan år 1832

men i mellertid så har spontana brytningar skett där

av koppar malm 

och av att bedömma området struktur

så har driften där vart senare än år 1832

Jag har vart här en gång tidigare och det var under vår vintern 

då var det fullt med is här men lite snö kvar på marken

Detta besök var att det var allt för mycket växlighet

som döljer synen och det var svårt att orientera sig 

Det bästa årstiden att besöka gruvan måste vara under hösten då alla löv

har lossnat från träden 

då får man en annan över blick över området

Men jag fota annat i stället då jag ändå var där








































2 kommentarer:

  1. ...nature is slowly reclaiming the mine site.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes indeed soon it will all be gone
      too bad they throw so much garbage down into the mine holes

      Radera