#435

 

Ja det har väl inte undgått någon att det är val år i år

och om några månader så ska vi gå till val urnorna för att lägga vår röst 

plikt trogna som vi är  och sedan hoppas på det bästa

 

Här i byn som många andra platser i sverige så pågår det kampanjer 

av dom olika partierna 

och det ena efter det andra lovar det ena efter det andra 

att så här blir det om ni röstar på oss

det är bara att dom glömmer bort att det är mandaten som bestämmer

i riksdagen 

 

Jag stannade till vi vänstern tält utanför affären nu idag  

jag känner dom flesta där

men dom verkar inte känna till mig 

för jag sade och klämde till att inte är väl en

sverigedemokrat välkommen in till ert tält 

det blev alldeless tyst i tältet 

först !

sedan så sade en

nä det kan väl inte vara sant du skojar

nejdå sade jag med ett flin på läppen

 

snart därpå så var jag tvungen att få igång ett resonemang  

i tältet  

och jag sade att jag är uppvuxen i det röda blocket sedan barns ben 

min släkt en del hyllade till och med sovjet på den tiden 

så nog vet jag vart jag har politiken någonstans 

och jag vill nog påstå att jag fortfarande är väl insatt

i politiken än idag 

men som sagt jag växte upp i politiken

socalister och komunister pratar gärna och mycket om politik 

och det fick jag uppleva som barn åtskilligt ska ni veta

 

Nej sanningen idag är att jag är mycket tveksam om jag ska rösta

överhuvudtaget denna gång

jag blev blåst för 4 år sedan 

då skapades december överkommelsen 

och allt för att  hålla sverigedemokraterna och vänstern

borta för inflytande över svensk politik 

trots att dom tillsammans hade'

ja jag kommer inte ihåg men ska vi säga 25%

tillsammans det var nog mera än så.

då 2018 försvann demokratin i sverige tycker jag .

 

Det ska vara så hemligt vad man röstar på i sverige

vilket parti alltså 

varför är det så !!

jag röstade på sverigedemokraterna 2018 

ja har ni hört

och nykter var jag med denna dag 

och mina komunister och socialdemokrater till släkt

vände väl sig i sina gravar om dom visste det  

men jag blev en rebell 

igen !

 

socialdemokraterna går inte att känna igen nu mera

Stefan Löfven var ett skämt likaså Mona Sahlin på sin tid

att rösta på socialdemokraterna idag är enbart av nostalgi

av nostalgi hur det var en gång

ni vet upp till kamp

Göran persson var min sista av socialdemokraterna

trots att han stal våra pension pengar så var han en landsfader ändå  

för mig vart fall han hade pondus

en riktigt grå sosse 

 så socialdemokraterna är pasé för mig  

 

men man ska komma ihåg dom att det var dom som såg till

att sverige blev stort det var dom som byggde sverige

en gång i tiden

Folkhemmet

2-3-4-5-6 veckors  betald semester

sjuk kassa

a-kassa

föräldraförsäkring  

anställnings skydd las

och mycket mera som jag inte tar upp nu 

övriga världen såg upp till sverige en gång i tiden

för vår utmärkta välfärd och skydd när man bli gammal eller sjuk

man behövde aldrig vara rädd att bli gammal eller sjuk

då på den tiden 

då fanns det ett system som gick in och tog över 

allt det här har monterats ner av dom olika regeringar vi har haft 

ta bara försvaret vi hade en gång i tiden

nu kommer jag inte ihåg vilket block det var som började med nedmonteringen

av försvaret

men jag tror det började med högern som regerings makt 

men sedan så slut fördes det väl av socialdemokraterna och miljöpartiet

det var i alla fall under socialdemokraterna som dom lade ner en stor helikopter flotilj

på västkusten efter många protester 

och resultatet ser vi nu av det hela

koster miljarder för oss att bygga upp det igen som vi gör nu 

inte undra på att elen och bränsle är så dyrt just nu

sedan så skyller dom på kriget i ukraina 

 

Ta bara dom skyhöga matpriserna

det kan väl inte skyllas på regeringen tror jag

men det skulle inte behövas ha dessa skyhöga mat priser  

för det har inget alls med konflikten att göra mellan ryssland och ukraina att göra

utan det är handeln som utnyttjar läget bara och skyller på

konflikten mellan ryssland och ukraina 

vi har alldrig haft brist på mat i sverige

och kaffet kommer väl inte från ukraina 

vad jag förstår så kommer kaffe från sydamerika 

denna nyhet kom ifrån tv 4 nyheterna för en tid sedan

tänk vad vi blir blåsta av en massa löngner hela tiden

 

Rysk olja eller gas

jo men det finns hur mycket olja och gas i arabvärlden 

det är bara att pumpa på kan man tycka 

Norge går för fullt av olja och gas vad jag förstår


Nej dom svenska socialdemokraterna har mist sin position av att vara det ledande

partiet som andra ser upp till 

Har dom vart som det danska eller det norska eller det franska socialdemokraterna

då hade det sett annorlundra ut för mig vart fall

socialdemokraterna med miljöpartiet och vänster partiet 

har misskött energifrågan och invandrarpolitiken och välfärden

och lag och ordning

nu är pengarna slut av välfärden 

jag känner det för att vi har en dotter som har gått på stöd

från försäkrings kassan för sin sjukdom 

nu får hon inte en krona till hjälp längre 

och hon har 3000 kr att leva på under en månad 

efter alla räkningar är betalda hyra och övrigt 

det är inte hållbart det förstår alla hoppas jag 

varför har socialdemokraterna övergett dom som har det svårast i livet

så här var det inte då jag växte upp i ett arbetande sverige 

*


Miljöpartiet är en fara för sverige miljöpartiet är rent av

ett farligt parti 

dom som röstar på miljöpartiet är förmodligen

ensamståande kvinnor i en storstad utan bil och körkort

och som åker buss eller tunnelbana 

och ibland så stoppar en sådan trafiken i stockholm för att protestera

för klimatet eller av klimatet eller vad det heter

miljöpartiet är det värsta som har hänt sverige genom alla tider

*


Center partiet

vilka röstar på dom kan man fråga sig

det gammla bonde partiet 

inte ens bönderna röstar på dom längre

en bonda eller farmare idag röstar på moderater eller sverigedemokraterna 

center partiet har bara ett mål av sin politik

och det är att hålla sverigedemokraterna borta från allt inflytande

egen politik det är inte så viktigt bara sd hålls undan

så ett 6% parti som centern ska bestämma över 20% parti

tror centern 

lite likt miljöpartiet agenda

*


Vänster partiet 

vänster partiet är för mig idag som socialdemokratetrna var då jag växte upp 

vänster partiet är det enda arbetar partiet idag 

jag skulle ha kunna ha lagt en röst på dom om det inte var för deras

oansvariga klimat och invandrings politik 

alltså sverige kan inte rädda hela världen ensamt 

*

Liberalerna

kan jag inte så mycket av deras innehåll får jag lov att erkänna

men jag tycker att det var bra att dom bytte partiledare

tycker att johan persson sköter detta bra 

deras hjärte fråga är skolan men inte ens dom kan klara av den

verkar det som

*

Moderaterna

nu så blir det värre

moderaterna kan man inte rösta på som en arbetare

nej det är en katastrof om man röstar på moderater som en arbetare

jag köper det !!

men även dom har en bra poäng

dom verkar för mera kärnkraft och en hållbar energi politik 

det är bra tycker jag 

för socialdemokraterna med miljöpartiet 

sol och vind det fungerar inte på riktigt

det fungerar i en bok kanske eller i en dålig film 

*

Kristdemokraterna

ja varför inte

KD har sina hjärtfrågor i dom gamla och äldrevården

dom har även i sjukvården sina frågor 

kd liknar mycket av både moderater och sverigedemokrater 

skulle nu det bli deras block som har ansvaret i 4 år

så ser det mycket stabilare ut än det röd gröna blocket 

jag har röstat på kd en gång och då under den gamla alf svensson

då han var partiledare 

jag fastnade i kd sjuk och äldreomsorg politik som jag tyckte var bra

*

sverigedemokraterna

dom är kallade för nazister och rasister av vissa personer 

än idag år 2022

ja jag vet inte om man ska skratta eller gråta av det

men jag tror det handlar om en rädsla eller om en okunskap 

men inte ens sverigedemokraterna kan få ordning på sverige

för allt bestäms i riksdagen och inte av sverigedemokraterna ensamma


så därför så kommer jag inte att gå till val detta år

för jag är bra less på denna politik och ordning av det hela

det kommer att leda till bara en hel del röra bara efter val dagen

och det kommer att gå flera veckor efter valet

vem tar vem kan man prata med dom eller han

för mig så är svensk politik bara en stor clown 

det är ingen som törs ta ansvar i slut ändan

för mig personligen så är det för många partier

hela 8 stycken olika partier att välja i mellan

och skillnader mellan dom är marginella

det skulle räcka av 2 stycken bara

ett höger eller ett vänster 


Eddie meduza var lite före sin tid !



 

 

4 kommentarer:

  1. ...promises are easy to make, but hard to keep.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, certainly preferably if there are many parties who are to be involved and decide at the same time
      I'm so tired of politics
      Thanks Tom

      Radera
  2. It seems to me that all forms of politics get to align with the interests of political donors. The rest is just a game. You have a good one

    SvaraRadera