Idag
men ifrån förra året
Spelmans stämma i Malingsbo
som alltid på midsommar dagen
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2025-06-21/index.html#img=IMGP2667_resultat.jpg
Idag
men ifrån förra året
Spelmans stämma i Malingsbo
som alltid på midsommar dagen
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2025-06-21/index.html#img=IMGP2667_resultat.jpg
Vi var nog lite oroliga i går när vi åkte mot Grängesberg
om det väntade ovädret skulle komma in över oss
av åska blixtrar och regn som dom hade lovat
Men vi klarade oss ifrån det det drog över på sidan om oss
Annars så är det enligt traditionen att man firar Midsommar
på just Midsommar dagen i Grängesberg och i disponend parken där
och vi brukar följa detta firande år efter år
Men i detta år så var det helt stängt där
Vi såg 2 parkerade bilar när vi kom fram
och vi förstod att det inte blir nått firande idag
varför undra vi
Vad det för det väntande ovädret eller nått annat
Det visade sig att det var det andra
parken med kaffe trädgård säng med frukost
är stängt på obestämd tid
Visserligen så har det vart under dom senare år
en ovanligt dålig sköttsel i parken och i området
ogräs oklippta gräsytor
fasaden på det stora huset ser inte bra ut sedan länge
men dom har i alla fall firat Midsommar här
och med mycket folk på besök
Men vi gick i alla fall en runda i parken och jag fota det
som fortfarande såg vackert ut
och efter det så åkte vi hem via kopparberg
och stanna till där vid gammel gården
och tog oss en våffla med kaffe
endast 55 kr per våffla !!
men då ingick sylt å grädde
för det är jag noga med att fråga om det gör
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2026-06-20
Igår Midsommar afton
Blev en lugn och harmonisk afton
som gick i naturens tecken
Jag var på gång i tidig morgon jag ville välkomna
Midsommar ute i naturen
Tog min enkla frukost vid hästmossen
och som har blivit någon av en favorit av mig
Här på mossen kommer jag nog tillbringa en del av i höst
Lite senare på dagen när jag åkte hem ifrån riddarhyttan
bytte jag om av kläder
och försökte att klä mig lite mera annständigt
det är ju trots allt midsommar afton
Vi begav oss ut igen mot riddarhyttan
Nu så var frugan med
och vi åkte till en välkänd plats för mig vart fall
där jag finner lugn och ro vid
där så duka vi upp matsals bordet och stolar
och vi intog midsommar maten där
ute i naturen i en helt enkel miljö
under fågel sång
Det visade det sig att det blev mycket lyckat
frugan sa att det blev en toppen plats och lunch
helt i min stil i lugn och ro
Frukost vid hästmossen
Tillsammans med knott och göken
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2026-06-19
En bild som hänger ihop av inlägget innan
och en av rullarna från fuji provia 100f
och med kameran chinon cm4
och vi stog parkerade med husvagnen
vid djurlången i kloten på en plats som vi ofta
parkerade husvagnen på över en helg
Här nere vid sjön så elda jag upp en läger brasa
och jag vill minnas att man kunde sitta uppe tills solen gick upp igen
vid brasan
chinon cm 4 en enkel kamera
helt utan automatik bara ställa in och klonka av en ruta
för det är ett skönt ljud ifrån den kameran
det säger just klonk av den av varje bild
det hör man inte idag av dom moderna kamerorna
På den tiden då man fotade med film i kameran
Här har jag laddat upp med ett 10 pack med film
inför semestern .......då
Fuji provia 100F ser jag att det var
Idag så går det inte att köpa denna film längre
saknar den tiden
var mera än en hobby än det är idag
Idag har jag inte råd att fota med film längre
men alla 4 kamerorna finns kvar
varav en med film i fortfarande
Jag har länge funderat hur det ser ut inne på Trollbo naturreservat
den skylten passerar man på vägen till Avesta
så igår efter myrbergs rallyt åkte jag även dit innan jag åkte hem
där så går det en stig som ska mäta 1,5 km
kändes inte som det stämde
kändes mycket längre
eller också var det att jag blev väldigt flåsig av mig på grund av
att jag inte
är så frisk i kroppen just nu
men lite frisk luft måste väl vara bra för mina luftrör
så tänkte jag i alla fall
https://pentaxfoto.jalbum.net/Naturreservat/Trollbo/index.html#img=IMGP7773_resultat.jpg
Efter en åter igen en sömnlös natt
som jag har haft nu i en veckas tid nu
ja lite sömn får jag väl någon timme här och där blir det väl
och anledningen till det är att jag har
bronkit eller luftrörskartarr som det även kallas för
det gör att man hostar och åter hostar
och sen kan man hosta lite till om man känner för det
och upp så kommer det ett slem som är tjockt som tapetklister
jag skulle vila i en veckas tid sa doktorn
och det har jag nu gjort......nästan
jag har svårt att vara still allt för länge
och har hällt i mig host medicin och brus tabletter
och igår så var jag ju ut på den första foto turen som sagt
då jag besökte hammar smedjan
och idag så var jag till Norberg för att se det årliga
Myrbergs rallyt
så nu så avslutar jag detta och tar sikte på sängen igen
och får se hur mycket jag kommer att hosta i natt då
förhoppningsvis får jag lite sömn i mig
Detta är en annledning att jag inte har vart så aktiv
på bloggarna en tid nu i veckan
https://pentaxfoto.jalbum.net/Vehicle/Myrbergs%20rallyt%202026/
Åter igen så besökte jag idag ett mål
som jag hade fått ett tipps om att besöka
Mångdala hammar smedja
Ligger i Nyhammar / grangärde
och jag började med att åka fel väg dit
och kom upp på en gård vid vägens slut uppe på berget
som tur var så var ägaren ute på gården
men som det såg ut som
han försökte att gömma sig bland buskar och bilar
jag hojjade till han och han kom fram
och ja sa
här ska det finns en gammal smedja sa jag
ja det kanske det gör sa han men inte här hos mig
jag blev kvar en stund vid han
det verkade som han ville prata en stund
och vi pratade
sen förklarade han vägen dit jag skulle
och jag körde i väg igen
men den vägen som han visade mig på kartan
det var en gammal traktor väg och inte för min bil
tog fram mobilen igen och slog in koordinaterna på den
då kom jag fram tillslut
Denna plats är helt omärkt och helt utan visning vart den ska vara
där inne i skogen
det är sånt som jag gillar att det ska vara så man får jobba lite grann
vad jag kan förstå av denna smedja och bruk
det är att den är ifrån tidigt 1800 tal och kanske tidigare en så
men idag är allt igen vuxit
och man ska nog vara här en tidig vår
innan all löv har slagit ut i löv skogen
för att få en bättre överblick
Men innan man kommer fram så måste man passera en bäck
och tur var att den var rätt så torrlagd av sig
annars så har jag på mig mina vatten säkra kängor på mig
som vanligt då jag är ute på mina äventyr
https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Bruk%20och%20Hyttor/M%C3%A5ngdala%20hammar%20smedja
Idag
men för ett år sedan så var jag ut här hemma
i Malingsbo ekopark
i en vacker Bergslagsmiljö
Idag
Men för ett år sedan
så var jag ut och välkomnade sommaren på kvällen
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2025-06-09
Sveriges nationaldag den 6 juni
andra året på rad som vi besöker detta
och som infaller på carl jularbo födelsedag
Här på scen så är det Lena Jularbo dotter till Ebbe Jularbo
som håller i trådarna
försökte i alla fall för schemat blev inte som hon hade tänkt sig
ja vi som gillar dragspels musik
dessa är ju som riktiga rockstjärnor för en annan
som Nils Fläcke och bengan janson och anders larsson
med flera som var där i går under 2 timmar och spelade
Bengan och Nils
synd bara på oskärpan
Han om någon kan sin Jularbo och Ragnar sundqvist
med flera kungar
det är magi att höra han spela
Men innan jag åkte hit så började jag dagen med en tidig morgon att
besöka naturen
dock så kunde jag inte vandra så långt
på grund av att jag har en envis hård förkylning i mig
med en skalle värk som heter duga
Utan jag höll mig mest ute på häst mossen i riddarhyttan med omnejd
och vid holmsjön så tog jag mig frukost som jag hade med mig
https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2026-06-06
Och idag
så var jag till örebro på besök
men för 10 år sedan
Idag
men för ett år sedan
så var jag på Tisdags träffen i säterdalen
Idag
Men från förra året
så var jag på Kaj för första gången
och i Humlehagen
och snart är det dags igen
https://pentaxfoto.jalbum.net/P%C3%A5%20scenen/KAJ/index.html#img=IMG_20250530_200424_resultat.jpg
Idag på morgonen så följde jag med
Riddarhyttan hembygdsförening ut på en utflykt
En utflykt som gick ner till Aronsberg och ställberget
och Uggelforsen
Kul och mycket intressant
Intressant att lyssna till historia och fakta
avsluta själv med att besöka
simas för där vet jag att det växer mycket av min
favorit blomma
Lupiner
Men dom har inte kommit igång riktigt ännu
men snart så