#1281

 Igår så hade jag en ledig dag ifrån jobbet planerat

vi skulle ju upp till fjällen

men det blir inte av 

av andra orsaker 

En ledig dag från jobbet är ju en ledig dag

den måste tas tillvara på nått sätt

Jag har haft nationalparken Tyresta på min lista länge att besöka 

och varför inte denna dag 

Så klockan var ställd på 04,00 igår 

och jag kom iväg runt 04,30 mot stockholm 

packat och färdiställt hade jag klarat av kvällen före 

jag hade bara kvar att koka mitt kaffe för dagen

Jag visste av att det skulle bli ett fruktansvärd oväder av dagen

av regn och blåst 

så jag fick ett mörker av att köra iväg på tidig morgon

och i södertälje var jag osäker på om jag skulle vända om hemmåt igen

för vädret var allt annat än bra 

regn och regn och mera regn 

Men enligt smhi så skulle det vara uppehåll i tyresta mellan 07,00 till 11,00

det visade sig inte att stämma

smhi hade fel återigen 

men dom vet att det kommer en ny istid snart igen 

för det har deras super datorer räknat ut iform av AI tekniken

Detta kan man ju inte tänka sig 

att man sitter i den värsta bil kön på väg till ut i naturen

varför valde jag inte hamra nationalpark i stället tänkte jag
kan inte förstå vad njutningen är att bo i stockholm 

och varför åker inte stockholmare lokal trafik för 

buss och tunnelbana 


men fram kom jag i alla fall runt kl 08,00

och regnet bara öste ner 

jag tog tillslut den etapp som heter den stora skogs rundan på 8 km 

då får jag skydd i skogen av regnet tänkte jag 

det hjälpte föga mycket 

Hela tyresta området har diverse olika vandringar av olika etapper 

Men jag valde tillslut skogsrundan 

en rätt så krävande vandring 

kanske den som har vart mest krävande för min del 

men mycket var det av vädret så klart 

den skulle vara på 8 km men jag fick ihop tillslut dryga milen

och det var på grund av att jag gick bort mig och hamna på ett berg 

så jag fick leta mig ner ifrån berget igen senare

Jag hade regn ställ på mig

och kameran var skyddad av en strumpa 

eller objektivet 

Min pentax har ju ett väder skyddad kamera hus 

men det betyder ju inte att man ser vad man fotar knappt

sökaren och objektivet var ju väldigt fuktigt och immigt  

så man såg inte direkt vad man fotade 

allt var blött

Vandringen och leden gick bra

det är väl utmärkt vart man ska gå

om man nu inte vill gå egna vägar som jag brukar 

dock lite krävande som sagt här och var

hala grenar och berg och sten efter vägen fram var det

och ibland så fick man krypa under fallna träd 

men det är som allt i ordning på sådanna här platser 

Jag skulle kunnat ha åkt idag

för idag så har det vart uppehålls väder och sol 

men har man en ledig dag så vill man utnyttja den på bästa sätt

så därför åkta jag igår 

av veckans sämsta väder 

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder 

eller hur !!

Hem i bilen så åkta jag halv naken 

alla kläderna var helt blöta 

så full värme på i bilen 

skönt att man inte blev stoppad av polisen halv naken av kontroll

för det var en massa trafik poliser ute denna fredag 

både av mc och bil poliser i stockholm 


ja så här såg det ut där jag var igår.....

https://pentaxfoto.jalbum.net/album/Tyresta


5 kommentarer:

  1. ...having a plan is good,but knowing when to change is even better. Stay safe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, it is
      but I am very determined
      If I've decided something, it usually happens
      Thanks Tom

      Radera
  2. Siempre lo podrías haber aprovechado, cambiando el lugar del destino y en donde no hubiera amenaza de lluvia.
    Feliz domingo de descanso.

    SvaraRadera
    Svar
    1. But then I had missed this beautiful area
      Thanks Miradas

      Radera
  3. Great photos Mikael. What on earth is Fat Boy all about haha!

    SvaraRadera