#425

 Rally tävling i byn

Sedan igår så pågår rally tävlingen Nattkröken

Start och Mål i Fagersta

En tävling som även jag har medverkat i en gång i tiden

och med en volvo amazon 1967 årsmodell

en rally bil som jag körde med i ett antal år och tävlingar

det var även här som jag avsluta min rally tid  under nattkröken 

då motorn i volvon sprack så tappade jag både lust och ekonomi

för att fortsätta igen

dock så var motorn i min volvo fabriksbyggt av en volvo trimmare i kungsör

och jag skulle tippa på att motorn då gav ifrån sig en effekt av ca 220 hk

det var helt okej på tiden av mitten av 1980 talet 

var även en speciell växelåda med lång etta som det kallas för 

och som vanligt en tävlings bakaxel 

ja det var mycket pengar i den bilen som jag byggde 

Men man skulle ha sparat karossen 

motorn var ju trasig men inte det övriga 

törs knappt veta vad denna volvo amazon hade vart värd i pengar idag 

men fort gick den och stark var den 

dessvärre så körde jag motorn för hårt bara 

man vill ju alltid vinna ju 

vart fall försöka 

Men igår kväll så gick sonen och jag ut här hemma för att kolla lite av tävligen

faktum var att det var att varken han eller jag viste inte att dom körde igång

redan igår fredag 

vi trodde att det skulle gå mellan lördag och söndag 

Alltid kul att se en saab på rally vägarna fortfarande och under ett SM mästerskap

till och med

saab som bilmärke försvann redan 2011 

men en gång i tiden så hade saab en helt egen tävlings avdelning

med förare som stig blomqvist per eklund ola strömberg med flera

som jag inte kommer på nu 


jag tänkte igår kväll

kan man fota rally bilar med en mobil telefon bara


ja provar tänkte jag för det var den enda foto källan som var med





blev inte så många bilder trots allt

för när denna opel kom farande så kunde jag höra innan

att detta kommer inte gå bra 


han bromsade sig av vägen 

men slog i bakaxel så hårt med skyddsräcket så den gav upp

men nu så blev det värre

i ett sånt här läge ska man inte rusa ner på vägen

utan att någon varnar dom efterkommande bilar först

nu vet inte jag hur många funktionärer det fanns på plats som hade koll på tiduret

för det var vi målet detta

men sonen sade att det var en 4-5 stycken på plats 

jag ropade åt en som satt närmast mig

gå ut och förvarna 

hände ingenting !

jag var på väg ner till rally bilen och jag sade åt han igen

att han måste förvarna

hände ingenting !

på vägen ner mot rally bilen ja då kom nästa rally bil

jag fick slänga mig ner i diket

vad jag sade sedan vill jag inte säga men jag blev lite så att säga

upprörd 

en privat person som kom senare gick ut och förvarna bilarna 

medans vi försökte att dra undan rally bilen från vägen

för att det inte skulle ske en annan olycka med en annan rally bil

föraren som var ifrån säter var ju bedrövad så klart

det var en helt ny bakaxel som gick sönder 

kostnad ja vad ska jag tro 50,000 räcker kanske för diffen kan han nog

använda fortfarande 

han var inte heller så glad åt funktionärerna 

och någonting som jag tog upp med dom i målet längre fram 


 idag lördag så var det inte meningen att jag skulle ut på nått rally

för jag blev så illa åtgången i min rygg sedan gårdags kvällen

lyft och drag av rally bilen 

jag har ju 2 gamla diskbråck som kan göra sig påminda ibland 

och nu så har dom hälsat på igen
men sonen som hade en lucka idag mellan jobben 

vi kan bara åka upp till start och mål området bara 

japp det gör vi




saab original motor 


Volvo evo moter

fina maskiner och dyra maskiner

tippar på 100,000 





Nu så började dom stora tävlings stallen komma in för service

Pg andersson och Bryntesson från Norge 
många var här för övrigt från Norge och tävla




och varmt sen sommar väder har vi upp i mot 30+

det blir både varmt ute och i tävlings bilarna 

skönt med skugga och lite facebook mellan varven 






kul att se den forna rally mästaren Mats Jonsson på nära håll

han har passerat 60 + sträcket och tävlar fortfarande

i sin gamla skoda wrc 

ja inte vet jag !

men om man skulle få åka med han i skogen så behövde man aldrig vara rädd

för någon avåkning eller nått annat konstigt

han är säkerheten själv

fast det går fort


Imponerande Norska tävlings stall

trots att det är (bara) SM tävling  





 sonen skulle snart börja eftermiddags passet på jobbet

så vi avsluta här och jag ska spara min rygg nu 

gick även över till windows 11 datorn nu igen

allt blir lite bakvänt eller hur jag ska säga 

när jag är van med Linux 

Men det är bara om tycke och smak 

bakvänt så menar jag fil hanteringen av filer och bilder

I mitt tycke så har Linux en mer vänligare och snabbare hantering av filer

i sin filhanterare 

jag kan även köra Gimp i windows om jag vill

men som jag har påtalat tidigare så går gimp

mycket bättre i Linux 


4 kommentarer:

  1. ...this a BIG money sport.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes indeed you have to be rich today to be able to participate in this sport
      Just think about the cost of petrol
      Thanks Tom

      Radera
  2. Este año no hs participado, pero has tenido una nueva y buena función, como reportero fotográfico.
    Feliz fin de semana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much
      I'm glad you liked it
      Have a wonderful weekend

      Radera