#419

 

Dom flesta programmen till Linux är gratis att använda

och hur det går ihop det har jag svårt att förstå

Till exempel detta program Lightzone

detta program är för mig ett mycket kraftfullt redigeringsprogram

i stil med adobe egna 

men förmodligen så får dessa företag som håller i dessa 

program in pengar ändå av form av gåvor och support 

vad vet jag !

En annan fundering är att det kan även vara en så kallad utmaning

att det går att driva program utan dyra abonemang för användare


https://itsfoss.com/ 

 

Men det programmet som jag använder mest under Linux är

Rawtherapee

Både för raw filer och jpeg 

också det ett kraftfullt program i stil med Lightroom 

Program som darkroom och digikam och kanske showfoto

använder jag inte så mycket 

utan jag brukar hålla mig till så få program som möjligt av stunden

man får välja ett eller två program


 


Gimp fungerar mycket bra under Linux

och är en stor favorit av mig 

den synkar även bra tillsammans med rawtherapee

och det använder jag dagligen

och även då jag leker med Montage bilder 

 

jag är även en nyfiken man brukar frugan säga till mig 

vill så gärna kolla vad som finns bakom en stängd dörr bland annat på typ på ett museum eller på en affär 

men jag testar även nya Linux distro ibland 

men faller tillbaka tillslut på cinamon linux mint ändå tillslut

KDE Linux är en stor favorit

ett verkligen snyggt skrivbord på det i plasma stil 

Windows 11 bygger mycket på Linux KDE !

men saknar ändå mycket som Linux KDE har

ett program för Linux som kostar är programmet vuescan 

ett scanner program  

jag har inte köpt det ännu för jag har inget behov att scanna

men det ska kosta ca 300 kr 


ja lite om det

idag då det regnar ute så ska jag fortsätta med att gå igenom

250 bilder från igår och få se om det kan bli någon ordning på dom 

4 kommentarer:

  1. ...I don't know a thing about it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just a bunch of different systems
      Not so important to know
      Thanks Tom

      Radera
  2. I am not a fan of Linux since it is mailand Chinese patented system. I don't want to risk my privacy...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I use both Windows and Linux
      Here you can read about Linux
      https://en.wikipedia.org/wiki/Linux
      Linux is almost everywhere today mobile phones and refrigerators and in cars game consoles etc. many have Linux systems in their servers
      Linux is old in 1991 and from Finland
      I think there are both Russian and Chinese distros of Linux, but I don't use these
      I like both Windows and Linux but in different ways

      Radera