#1284

 Nu så kan vintern komma


Idag efter jobbet så var det dags för vinterdäcks montering på bilen

Åkte till en kompis som både har lyft och maskiner

för att kränga på nya däcken på fälgerna 


Detta var nog rekord tid för mig att få på vinter däcken på bilen

så här tidig har jag sällan varit 

men efter att sommar däcken var helt slut och olagliga att köra med 

jisses vilken vatten planing jag fick förra fredagen på väg hem ifrån stockholm

och eftersom dom nya vinter däcken ska köras in lugnt 

så valde jag att montera på dom idag 

dom ska ju på förr eller senare i vilket fall som helst 

så nu kan vintern komma för min del

13 kommentarer:

  1. ...studded tires are no longer legal here!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Between October 1 and April 15, we are allowed to wear studded tires here at home
      But in some zones, studded tires are prohibited
      as in Stockholm for example

      Radera
  2. We don't really need to change our tyres for winter here. I love the sky and trees in the first photo :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. I am now hoping for winter and snow to come soon
      so the tires get to work ☃️😁

      Radera
  3. Cuando llegue el invierno, no te va a coger desprevenido.

    SvaraRadera
  4. Drivers here don't need the studded tires, it hardly ever snows.

    SvaraRadera
    Svar
    1. No snow and ice, then no snow tires are needed

      Radera
  5. Getting prepared for winter Mike

    SvaraRadera
  6. Jag kör numera på dubbfria vinterdäck året runt. Det bästa är att bilen går så tyst och mjukt. Nackdelarna... nä jag kan ärligt säga att jag inte märker några efter snart 3 år. Dubb är ju superbra men som jag som inte behöver ut på de värsta isvägarna klarar mig utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag körde en vinter på dubbfria för en test
      vart fall jag säger aldrig mer dubbfria för mig vart fall
      då hade jag enbart framhjulsdrift kunde ha vart annat med 4 hjulsdrift
      greppet alltså ifrån stillestående i backe och vid rödljus
      jag har kanske lite mer sämre vägar här uppe än dig kanske

      Radera
  7. I've never lived in snow country or seen those metal studs in the tire. That's interesting. I would think they would chew up the roads?

    SvaraRadera