#1285

 Jag leta fram min samsung nx 2000 igår 

Behövde inte leta så mycket i foto skåpet efter den

den stod där inne längst bak bakom alla objektiv och damma

Det är en samsung nx 2000 som jag köpte år 2013-14 som ny

varför vet jag inte

kan hända att jag hade en samsung gx 20 innan 

som var baserad på pentax k-20 

pentax och samsung inledde ett intressant sammarbete då

synd att dom inte fortsatte att sammarbeta tillsammans

samsung nx serien kunde ha blivit en rejält alternativ

till nikon canon och sony kamerorna  

och med ett sammarbete tillsammans med pentax

samsung nx serien lades ner 2015 

men än idag så finns det mycket av deras sortiment via ebay till exempel

kan hända att jag skaffar en adabter för mina pentax objektiv 

 

Som det är nu så sitter det bara ett 20*50 objektiv på kameran

den följde med då jag köpte denna samsung 

ett rätt så smart objektiv för att vara då på den tiden

finns en knapp på objektivet som man kan styra tid och bländare ifrån 

kamera huset och mera inställningar 

Men idag så körde jag helt auto när jag testa det 

 

Tog en referens bild med min mobil huawei vs samsung nx 2000



en aning lite mer färg i mobil bilden

annars rätt så lika tycker jag 

bägge bilderna har fått lika mycket bildbehandling 


Nu så tycker jag inte om samsung mobiler

fråga mig inte varför

det är bara så !

men kameran samsung nx 2000 påminner mycket av en mobil

och android i menyn 


Bilder från idag

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-10-05


1 kommentar:

  1. ...lately I have been using my iPhone more. It seems to give me more color too. Mikael, you took some lovely iimages.

    SvaraRadera