#1288

 

Igår söndag så gjorde jag en ny tur med samsung nx 2000

jag gillar den för stunden

det är som att fota med en mobil 

jag åkta till riddarhyttan och bastnäs

på den gamla riksvägen som gick till fagersta en gång i tiden

men det var före min tid här på jorden

Här i början så ligger

eller låg högforsbäcken så vackert i skogen

jag har massor av bilder härifrån

och jag kallar denna plats för

ungdomens källa  

för bäcken som rinner här har ett sådant fint flöde

Men nu så är det annat här

en förstörelse en soptipp en katastrof


 skogsbolagen i detta fall sveaskog

skryter med att dom gör naturvård 

men i själva verket så förstör dom skogarna och marken





inte så värst kul att se

visst det var mycket vindfällen

men vad kommer dom ifrån då

jo på baksidan av bäcken och runt omkring

så är det kalhyggen

det finns inget som hindrar vinden och stormarna
och det tar med sig det ena och det andra 

Nej dom är ute för att samla och tjäna pengar så klart

annars så kan dom lägga ner firman 

men det blir väl fint här igen om så där ett 20 tal år 

men min ungdomens källa är borta för nu i alla fall 

 

Gruvorna längre fram då efter vägen

jo dom ser likadana ut fortfarande sedan sist jag var här

och höll på att rasa ner i ett gruvhål höll jag på att säga 

Men därimot så hitta jag en ny för mig vart fall

en annan ingång in i gruvan 

den är väl dold av busk och sly och det var bara

av en händelse jag såg öppningen 


Draghuset med hakspelet finns kvar så klart


 världens enda draghus som finns kvar

på sin ursprungliga plats 

drog hissar och mansfolk och berg upp ifrån gruvan  

det ägs av tekniska museet i stockholm sedan 1926

då riddarhytte bolag skänkte bort det 

 

jag tycker om bastnäs

det är vackert här 

för det var ett tag sedan jag var här 

 

Bilder här.........

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-10-06 

3 kommentarer:

  1. ...Mikael, you had a beautiful day to be out taking pictures!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      Yes, it was a wonderful day to be outside

      Radera
  2. Great photos Mikael. I really like the stairs in the middle of the forest and the shot looking down on the car :-D

    SvaraRadera