#590

 Jag tror jag var själv här


Den dagen jag var här den 6 januari 2014

På sådana här platser så brukar det vara

Kö för att komma in på grund av andra äventyrare

som vill se och utforska

Men som sagt jag tror jag var helt själv

 

Fredriksbergs pappers bruk var en av mina

måste se objekt

eller måste se och utforska objekt 

på min lista av olika objekt

Trots att området var stängt och absolut ett

område som inte var gästvänligt 

så var det ofta besökt av olika personer

personer med en kamera på magen oftas

 

Området hade rasrisk en miljöskandal

av olika gifter i marken och över allt där inne

det var inte så gästvänligt på många sätt

men då blir man inspirerad att besöka dessa platser

i alla fall jag 

Ju mera ogästvänligt och stängt destomera

så växer känslan att besöka 

 

Jag hade med mig min kamera och min ficklampa

det var inte meningen att jag skulle hit denna dag

för jag hade varit i Grängesberg tidigare och fotat

Men jag tänkte jag fortsätter hit då jag ändå

var ute på äventyr 

Jag kom hit på eftermiddagen så jag hade inte så värst

länge på mig innan det blev för mörkt 


Pappersbruket lades ner 1972

dagen före midsommar helgen 

och gjorde ca 400 personer arbetslösa

Hur det ser ut nu vet jag inte

det har talats om att bruket skulle rivas under så många år

men det har också talats om att det skulle bli en enorm kostnad

av sanering och rivning av bruket

Men vad jag förstår så ska bruket nu har rivits

under 2022

så det var ännu en epok eller ett landmärke

här i Bergslagen som gick i graven

 

Bilder från bruket finns i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Fredriksbergs%20Pappersbruk 

 



4 kommentarer:

  1. Nice shot, I like the clock.

    SvaraRadera
  2. ...we have a number of abandoned paper mills here too.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can understand that
      USA is a big country
      I would like to visit it

      Radera