#609

 I dessa höga el kostnad tider

som råder nu och kommer så att förbli

i en lång tid framöver 

så gäller det att ha koll på vad man förbrukar

i hemmet

så tänker vi i alla fall

Ta den stationära datorn här hemma till exempel

vad kan en sådan förbruka för den är på långa stunder

då vi även kör teven via datorn till

en större teve här uppe

teven drar 19 watt så den är ekonomisk

men vad datorn drar i ström har jag länge undrat över

fram till idag så fick jag svar



Under en timme så har den kommit upp i 60 watt 

om jag har förstått det hela rätt 

om det stämmer så är det ett väldigt bra värde

för en stor dator med bild skärm 


Därimot så gick brännaren sönder i fredags kväll

till pellets pannan

det var inget roligt och jag sade till min fru då

att nu så blir det dyrt

eftersom jag fick sätta på el patronen på pannan

jag fick igång pellets pannan tidigt på lördags morgonen

jag var uppe redan kl 06,00 på lördagen

och reparera pellets pannan

det visade sig att det var en tryck givare som hade löst ut

den kopplade jag förbi och byglade förbi den

sedan så gick pellets pannan igen

nu så har jag även justerat denna tryckgivare

så nu går pellets pannan även med givaren igen


Men under dessa 10 timmar cirka

så gick det åt 78 kilowatt i runda slängar

annars så ligger vi på cirka 7-8 kilowatt per dygn 

så det blev en ordentlig ökning på elen

på bara 10 timmar cirka


om jag nu ska försöka att räkna

ni får gärna rätta mig om jag har räknat fel

för jag är dålig på att räkna


Men om vi skulle enbart ha en el panna

då blir vår förbrukning per månad

cirka 4,500 kilowatt

eller 54,000 på ett år

tycker det låter mycket


men okej

4,500 kilowatt per månad av ett pris

ja vad ska jag dra till med

4 kronor kilowatten med skatt och moms

och skatt på momsen plus dom andra avgifterna

ja vi kan säga 4 kronor det är nog lågt räknat

men då skulle vi hamna på en månads kostnad

på cirka 18,000 kronor 

det är inte omöjligt

hushåll kan ha dessa 18,000 kronor idag 

i el kostnad dessvärre


jag har klagat på att en pall pellets idag

kostar så mycket som 5000 kronor drygt !

mot för ett år sedan rätt så precis

då kostade samma pall 2,500 kronor 


Men summa av det så är pellets fortfarande billigt

mot el kostnaden 

det är rena rama rean på pellets mot el kostnaden

6 kommentarer:

  1. ...I have no idea how much electricity various things use, our house has all LEPs and many are on dimmers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Led lighting is smart lighting that saves electricity

      Radera
  2. I have no idea either. My partner has a better idea of these things.

    We both work and I have had to get another job. He works full time in one job and me part time in 2 jobs. The bills are rising but sadly the wages aren't! One of my jobs is retail and seeing how much food costs is very scary! So many struggling now. Something is not right in the world :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. You give a good description of how it is
      I share your thoughts

      Radera
  3. We have two lamps/lights that we use and then charge up via usb ports. I assume that will be economical but we haven't got a new bill with the higher price yet. We live in a small 1 bedroom apartment which we are very thankful for, doesn't take much to heat it up. We also use a small portable heater it is works good for us. Crazy times, big profits and we are getting slammed just like everyone else.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, all of Europe is having a hard time right now
      but someone is making money from it
      It is very expensive to live in a house today

      Radera