#587

 Igår 2 Advent så gjorde jag en resa till Grannen Västanfors

Hembygdsgård

Det är nästan ett måste att besöka denna plats

vart fall en gång under julen tycker jag

Nu under julen så dukar dom upp i alla husen

och i Herrgården och bjuder på en gammal dags jul stämning 

 

Efteråt så tog jag vägen hem igen 

men först mitt Riddarhyttan


och där så mötte jag vintern uppe på höjderna


och jag besökte mina förfäders boplats

och tände mitt 2 advents ljus för dom

till vänster i bild så ligger min mammas gamla potta

Vedspisen och lite annat som är kvar

Innan jag var klar i Riddarhyttan så svängde jag förbi

kopparverket för att se om det hade hunnit bildats någon is

men det var föga lite än så länge

Men får kylan hålla i sig så växer det nog till rätt så snart

vi hade 12 minus i morse och nu så råder det 11 minus ikväll


 







Och kyla och el räkninger synkar ju inte så bra tillsammans

dom är inte så bra kompisar tillsammans

ja ni har säkert läst idag ni med att el räkningen

kan bli så pass stor som 37,500 kronor i vinter

alltså en redig el chock till julklapp

kan väl skoja till det och säga

att det var tur att man inte slog till och köpte en el bil !

Nej allvarligt talat så förstår jag inte

detta beror inte på kriget 

Detta är nått annat som pågår och dom tjänar stora pengar

just nu på vår bekostnad

tror att det kallas för kapitalism 

Dom ansvariga vill att vi ska gå till banken

och låna pengar till el räkningarna 

om vi inte kan betala själva 

ja vadå

37,500 kr det har väl alla som ligger och skräpar hemma 

 

Här i detta album ligger resten av bilderna från Hembygdsgården

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Hembygdsg%C3%A5rden%20V%C3%A4stanfors 

 

 

G
M
T
Y
Talfunktionen är begränsad till 200 tecken

11 kommentarer:

  1. ...utility bills are a killer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes really it will be a difficult winter for many
      Thanks Tom

      Radera
  2. Some really fine pictures!!

    SvaraRadera
  3. Me gusta mucho las imágenes de paisajes nevados, nunca he hecho fotografías de ellos, ya que siempre le he temido al frío.
    Me encanta las fotos de tu reportaje.

    SvaraRadera
  4. Electricity is very expersive here too. The government has given us three payments of €200 to help with the bills. One payment now with the next ones two months from now,

    SvaraRadera
    Svar
    1. I think the EU can help the people more
      Thanks Bill

      Radera
  5. Yup nothing to do with the war. Something is not right! I have said for a few years now the world really is f*cked up and so wrong. I cannot understand why more people don't open their eyes.

    Great photos. It has been really cold here lately, but nothing as cold are there!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks ananka
      We have colder weather now
      Tonight it is 14 degrees below zero

      Radera
    2. Wow that is cold. We are about -2 or -3 tonight! But they have forecast as low as -10 soon.

      Radera