#64

 Nytt album


Såg på ett natur program på teven

det handlade om dom sista noshörningar i kenya

och dom vaktades av beväpnande vakter 24/7 

en av dom sade en viltvårdare

att det är människan som är odjuret själv

det är vi som förstör allt av naturen


Idag så satte jag på ett billigt objektiv igen på kameran

ett nytt objektiv som heter phenix 70*210

och som tillverkas av kina 

kostade inte mera än ca 900 kr

som nytt !

kina har en förmåga att tillverka objektiv av class

tänker mest på samyang och laowa

men phenix tycker jag inte tillhör dessa av class

men ett helt ok billigt objektiv 


tänkte fara till riddarhyttan först för att fånga dagens

och årets första bilder

men där så pågår det en varg jakt just nu 

klart jag hade kunnat fara dit för det

men ändå


så jag tog den vanliga rundan malingsbo kloten och nyfors i stället

det var och är lika vackert där med 

vad jag kan förstå så pågår det även varg jakt

i klotens revir också 

såg när jag passerade förbi sjön långvattnet

att där så stod det ett jätte ekipage av bilar

och sov vagnar

alltså nu menar jag vagnar som är av typen redskaps vagnar

tänk vilka resurser det kommer fram så fort det är tal om 

varg jakt  


jag är inte i mot jakt på nått sätt

men det är av vilket pris det går ut på

att jaga och skjuta varg och Lo har jag svårt med 

skulle vara skinnet då av djuren 


men vad jag har hört så går det inte så bra med varg jakten

än så länge !

vargen är smart av sig

dom lurar jägarna och hundarna 

Mina bilder av dagens finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2022-01-06/



4 kommentarer:

  1. ...I have never been successful photographing the moon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can succeed sometimes if I'm lucky on my side

      Radera
  2. Jag läser tester att objektiv från Kina ofta kommer högt upp på skalan. Själv har jag inte köpt något än, men jag skall heller inte utöka fotoprylarna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är duktiga på det mesta där borta i kina
      lite oroligt bara att nästan allt tillverkas där snart
      jag har inte heller köpt nått nytt på länge nu
      ekonomin har inte tillåtet det för mig
      jag fotar med det jag har så länge

      Radera