#81

I natt så fick jag klara mig helt ifrån någon sömn 

och sedan efter det ett 8,5 timmars pass på jobbet

men än så länge så är jag med i matchen

Igår kväll och natt så drog här hemma det förbi en storm 

eller vart fall en väldans kraftig vind 

kom inte som en överraskning

men ändå

det började så sent så jag trodde först att vi skulle klara oss

tänkte att den kommer att gå längre upp i Dalarna

och i fjällen

men omkring kl 21,30 igår kväll så började det

att låta i huset 

det knaka och braka

och det hördes en väldans hård blåst ute 

gick och lade mig och tänkte inte så mycket på det senare 

men så fort jag började med att blunda så kom det

en sådan där störtvåg av hård vind

så det knaka i fönstren och väggen

så där höll det på och klockan den gick 

bytte rum och lade mig i ett annat

men det hjälpte ju inte så klart 

det knaka och braka i alla fall så klart

strax före kl 02,00 i natt så kom det en rejäl

störtvåg av en vind rakt mot huset 

och jag tänkte

vad ska gå sönder nu då 

och strax därpå så hördes det ett rejält brak och smäll 

utanför fönstret och på baksidan 

titta ut såg ingenting i mörkret

gick ut såg ingenting i mörkret 

undrar vad det var för nått sade vi tillvarandra

ja någongång mellan halv tre och kl fem så sov jag

för jag sov när mobilen ringde kl fem 

idag när det var ljust och jag var hem en sväng

på mat rasten så såg jag vad som hade hänt





stormen hade tagit med några av nock pannorna på taket

och dragit ner dom

skulle uppskatta en ca 5-6 stycken 

stormen drog även med sig 3 fönster ifrån växthuset med 

ingen ide att dra in försäkringbolaget heller 

detta är en kostnad på ca 250-300 kr 

tror att självrisken är på 1500 kr 

men jag kontaktade byggaren som lade om vårt tak

för ca 3 år sedan att komma och dra fast

nock pannorna

en nock panna ska sitta fast sade jag

och jag trodde även att han hade gjort det 

han sade att han brukar dra fast bara dom i ändarna 

på taket

men jag vill att alla ska sitta fast sade jag

han kommer i morgon och åtgärdar detta 

så blev det bestämt 

fast han fick en omväg att köra 

men jag betalar dom nya nock pannorna 

det kan jag göra för i en storm finns inga garantier 

men dom ska sitta fast sade jag !
 

4 kommentarer:

  1. ...we had snow last night, but fortunately nothing like you had.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was a difficult night for us
      Today we are tired of ourselves
      Hope we have a quiet night tonight

      Radera
  2. Jag var med om liknande situation för ett antal år sedan. Såg hur nockpannorna flög iväg ut på gräsmattan. Mina nockpannor hade inte ens spikats fast i hålet som fanns där, så dagen efter gick jag upp på taket och drev i spikar i hålen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu så är dom på plats igen
      byggaren var här idag och satt dit nya och förhoppningsvis skruva fast dom för i morgon är det dags igen för en ny storm sade dom på vädret
      bara att hålla i sig

      Radera