#68

 Updaterat album


Kullen Riddarhyttan

detta var mina förfäders plats

efter malmtjärn

det var på denna plats som jag blev med i matchen 

här så tillbringade jag många år som barn och även som vuxen

numera sedan många år tillbaka är det privat ägt 

av andra än oss

och det är det som känns så konstigt

detta är ju fortfarande vårt känns det som 

Bilarna i skogen ligger nedanför vedboden 

en ford anglia och en volvo pv 

forden var min morfars

och volvon var min morbor bil 

dessa rullade vi ner för slänten en vinterdag 

och dom åkte kana på biltaket ner 

efter vi hade plockat bort motor växelåda och bensin tank

förstås 

kommer ihåg när morfar och jag åkte ut med hans ford anglia

jag såg bara trädtopparna från bil sätet 

barnstolar i bilar var väl inte så vanligt i riddarhyttan

kan jag tro 

vi åkte och handlade i konsum i bäcka 

och vi var mycket till haraldsjön och holmsjön

vi var mycket till korphyttan för där så var det en soptipp

en gång i tiden 

och morfar var där och rotade kring dom bortkastade

sakerna där

och plocka med sig hem saker som gick att använda

morfar och jag var ut mycket i naturen 

han hade med sig en bärbar bandspelare som han

spelade in naturens ljud på 

vind och fågel  ljud 

han lärde mig vilka svampar man kunde äta och bär 

morfar min var en naturens man

vi var ut och tittade på älg

och han fotade dom med sin Agfa kamera 

och som jobb efter han hade slutat i gruvan

och även som sjöman i unga år

 det var att måla

tavlor och försöka att sälja dom  

så på hela kullen luktade det linolja och terpentin 

Morfar min var konstnär och hade sin atelje på kullen

det var även här på kullen som jag har vaga minnen från 

luffaren nils rundgren som kom sin cyckel 

och han kallade min mormor för baronessan

som han även sade till alla kvinnor 

nils rundgren sade till min morfar då han visade sina tavlor för nils att ja du är ju också duktig på att måla 

det var ju annars en klar skillnad på nils och min morfars 

konst om man säger så 

morfars bror oscar var också en väldigt duktig konstnär 

och även en duktig musikant person 

vi var en väldigt stor släkt en gång i tiden 

och alla hade sitt konstnärliga i sig 

av konst och musik 

och vi/dom höll sig ofta för sig själva 

 ville inte sticka ut och vara märkvärdiga av oss 

 ville leva ett enkelt liv för oss själva  

Bilder här........

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslagen/Riddarhyttan/Kullen

4 kommentarer:

  1. Wonderful thoughts and memories to share with us. My first car was a '60 Ford Anglia. IT is strange to look at childhood places that belong to someone else.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks Bill
      There will be many memories that you will remember

      Radera
  2. ...these are some beautiful images.

    SvaraRadera