#732

 Igår fredag så var det som vanligt på tv

vi tyckte inte att det var så mycket att se

Vi är inte så värst intresserade av barnprogram

som typ masked singer och drag race !

och mindre med tv kommer det ju att bli ju närmare

vi möter sommaren 

 

jag har köpta filmer och program på microsoft store 

så jag tänkte vi kan väl se filmen

I saw the light 

filmen om Hank Williams  

den har vi sett på några gånger men den är så bra

om man gillar musik så den kan man köra den flera gånger 


Men till min förvåning så hade microsoft store tagit bort filmen

från mitt arkiv och från hela store

utan min vetskap om det

jag hade ju köpt filmen en gång

kanske kostade 129 kr eller så

det är inte hela världen

men det är på vilket sätt dom gör det på microsoft


klart man blir förbannad

tidigare så har dom plockat bort mitt köpte program

affinity photo version 1

bara för att det har kommit en version 2 av det 

ja då plockar man bort version 1

så man måste köpa version 2 

om man nu vill ha det !



Nej jag säger hej och välkommen till 

Linux Mint version 21,1 den nya

här så ligger programmen kvar i alla fall 


Tror det kommer att bli en boom 2025 då windows 10 upphör

finns massa val att göra då 

ett val det är att hoppas att den nuvarande datorn klara av

windows 11

det gör min !

eller också så måste man köpa en ny dator med windows 11

eller så går man över till apple och mac 

eller också behåller man sin dator och intallerar Linux på den 


Linux är som en mac... bägge kommer ifrån unix 

men ändå inte samma

Både mac och Linux bygger på paket 

och inte EXE filer som typ windows 

man måste godkänna ett paket i Linux för att det ska kunnas intstalleras i datorn

det är det dom menar att det är näst intill omöjligt

att kunna få ett virus i en Linux dator 

men får du ett virus i en Linux dator

säg att det ligger i programmet Gimp viruset

ja då kommer det inte vidare i datorn

för jag måste godkänna det först om det ska vidare

så viruset eller spammet kommer bara till gimp sen är det stopp

ja det är lite krångligt att förklara

men linux jobbar inte i ett register som windows gör 

sen är Linux open source

och det betyder att det märks direkt i systemet

om nått kommer in som inte ska vara där 

skillnad mot windows som är stängt 

det som kommer in där kan ligge där obemärkt

under lång tid innan det märks 


kontroll panelen i Linux


en nyhet i denna version är en uppdaterad

programhanterare 

6000 program sägs det men jag vet inte om det

men många är det

och här så hämtar man hem dom program man vill ha 


Fil hanteringen

här så ligger Linux långt före windows 

en mycket utmärkt verktyg som jag saknar i windows 


finns många program som finns i Linux som jag tycker om

men som jag saknar i windows

och tvärtom

kan inte ta alla idag

Men Pulse är ett sådant program

en avancerad eq kan man säga

ett ljud program som kan fixa det perfekta ljudet

 

Idag så var det meningen att jag skulle ut och

jordbruka i trädgården

alla mossa ska rivas bort ifrån gräsmattan

så jag köpte på mig dubbel uppsättning av nya riv fjädrar

igår och tänkte dom passar på min vanliga mossrivar kniv

men det gjorde dom inte 

dom var för stora

så nu så måste jag åka 14 mil för att köpa en ny mossrivar kniv

för 129 kr

det känns inte ok

jag blir hemma idag och klipper busk i stället 

ska bli snö i morgon natt säger dom !


2 kommentarer:

  1. ...last night there was nothing of interest on TV!

    SvaraRadera
    Svar
    1. It's good if you have a movie that you can watch instead
      i like watching movies

      Radera