#722

 

 

Östergruvan mitt i mot Bäcka gruvan i Riddarhyttan

Tror det var på vår vintern 1980 som dom brände ner

Gruvlaven här

Samma öde gick det för gruv laven i persgruvan som inte ligger

långt härifrån 

Östergruv området var en lekplats för mig som persgruvan var

Hit till öster gruvan kom man igenom skogen 

ifrån våran lägenhet i Bäcka 

jag har för mig att jag har läst att djupet ska vara 300 meter

här vid östergruvan 

och det var i tidig ålder då den blev på det ljupet 

den var alltså tidigt med ett 300 meters nivå 

Nu återstår det bara det enorma ras av gruvan 

och det ska vara ner till berg lagret nere i gruvan 

dom lagrade berg nere i gruvan innan det togs upp

på mark nivå

Det gamla hiss spelet som finns kvar

skötte om hiss transporterna 

synd bara att även den byggnaden brann upp  

 

Bilder och album finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/%C3%96stergruvan%20Riddarhyttan/ 

4 kommentarer:

  1. ...Mikael, thanks for sharing all of this beauty.

    SvaraRadera
  2. La niebla lo envuelve todo, dejando un sensacional efecto, en la fotografía.

    SvaraRadera