#723

 

Korphyttan efter vägen upp till Riddarhyttan

sägs att ha fått sitt namn efter en Biskop vid namn

Bene Henrice korp år 1383

 På marken här så har det bedrivits hyttor och åkermark

och dammbyggen från sjön bjursjön 

den har även varit bebodd av fastigheter

Korphytte området finns med i naturkartan 

 

Det jag mins av korphyttan det var att det fanns en soptipp här

Morfar min som inte bodde allt för långt bort härifrån

i sitt torp 

kanske 500 meter bort

Vi var här mycket och leta skrot 

Morfar min kunde ha med sig en kasse med lite saker i som skulle slängas förmodligen tomma konserver 

 

Men med sig hem så fyllda han sin lilla blåa ford anglia

med saker härifrån 

sådana här bra och ha saker 

tyckte Morfar 

 

Nu så har jag inte varit där sedan många år tillbaka 

kanske 2018 senast 

jag har sett att dom har varit där och åtgärdat dammen bygget 

och gjort lite annat en info skylt har satts upp 

bland annat 

 

Bilder och album här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Korphyttan%20Riddarhyttan/ 

6 kommentarer:

  1. Your forest photos are outstanding. The abandoned car is really cool

    SvaraRadera
  2. ...natures seems to always win.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nature is always a winner
      Thank you so much Tom

      Radera
  3. Frondoso está ese bosque, buenas sombras proporciona para los días de caluroso verano.
    Feliz domingo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Miradas
      have a wonderful sunday

      Radera