#569

 Idag men för 10 år sedan

Igen !

Så var jag till Dammsjö gruvan här hemma

och letade på den i skogen

















och så här i dessa tider på året

så får jag många email från olika foto tjänster

Helst nu när det råder Black friday och Black weekend tider

jag kan undra vad som blir bättre med en bild

om jag slår till och köper mig ett nytt foto redigerings program 

dom kan kosta allt från en 500 kr upp till flera tusen lappar

en del program kan man hyra till en fast månads kostnad

andra kan man köpa för ett år 

Blir bilderna bättre av dessa program

ja det måste dom väl bli annars så vore det väl dumt

att köpa dom kan man tycka 

Men jag är en sådan utan att vilja vara märkvärdig av mig

Jag försöker att göra klart bilden då jag fotar bilden

alltså redan vid bild tillfället så ser jag hur bilden ska vara

eller hur bilden ska bli om man har tur

och allt för det ska bli så lite efter arbete som möjligt

då man kommer hem med bilderna 

för så roligt är det inte att sitta och framkalla bilderna

i det digitala mörker rummet 

Helst om man även ser dåligt med ögonen

Jo jag har börjat fått min syn dålig 

ser suddigt och blurigt 

kanske får kolla upp det vad det kan vara

Just nu så sitter jag inte alls så mycket här vid datorn 

om dagarna 

 

Annars så har jag försmak av fri programvara 

Det är mycket därför som jag använder Linux delvis 

På Linux data server ligger det tusantals program

fritt att ladda hem till sin Linux maskin

6000 program har jag hört

men det växer dag för dag 

jag har inte 6000 tusen program i min Linux maskin

kanske 5 stycken och alla är för foto och musik

som är mina två stora hobbis 

Personligen så tycker jag att jag får till mina bilder

bättre i Linux med dessa program som finns där

än i min windows 11 dator med mitt betalda

affinity photo 

som jag sade tidigare så tycker jag natur och landskap

blir bättre i gimp och rawtherapee

än i affinity photo 

Men det handlar bara om just tycke och smak 

från en annan !

 

Men annars så tycker jag att dessa dyra program

av foto är som lite av samma typ som ett musik program

Jag menar man behöver inte kunna spela eller sjunga så värst

bra vid en inspelning

Det blir behandlat i ett musik program genom ett filter

tills det låter mycket bra i stället




10 kommentarer:

  1. ...I love these images, deep in the forest.

    SvaraRadera
  2. Some truly wonderful images here. As for the programs, they are my "darkroom" If you were processing and printing your own images from film, you would be cropping, dodging, burning, filtering the light... The programs allow me to do that as never before with my digital images. When I start with a picture, it's like peeling away layers as a sculptor chips away stone. Very gratifying!

    SvaraRadera
  3. Such a delicate forest scenes! Love your angles in particular

    SvaraRadera
  4. The green in the forest is a beautiful shade, very nice.

    SvaraRadera