#559

 Äntligen lite höst luft ute

Igår så var det 15 grader varmt ute

Idag så låg tempen på nära noll gradigt 

Blir så mycket skönare luft både inne och ute


I natt så påstod sig att närliggande hade hört varg yla i skogen

I Riddarhyttan övre del

Ja varför inte tänkte jag

inte för att jag kommer att se något

Men man vet ju aldrig 

Men icke man ska ha en massa tur

för att få se en varg i det fria

dom är så skygga av sig och känner av en människa

på långt håll 

Jag lär nog aldrig få se en varg i det fria något mera

och helst nu snart

Vad var det dom skulle få skjuta

var det omkring 70 varg i landet som ska skjutas 

i början av nästa år

Dom vill utrota vargen i mina ögon 

vad vill dom utrota sedan

LO eller vildsvin eller råddjur

Älgen är så gott som borta redan

vart fall av dom stora familjerna som fanns här tidigare

Mångfald i naturen gäller inte tydligen 

Det har inte blivit en jakt numera

Det handlar om enbart en trofe jakt 

som dom höll på med i Indien och i Afrika

för flera 100 år sedan 

Nu så har den kommit till vårt land 

Jag har säkert fel men det är så jag känner vart fall

Varför ylar en varg !

ja det finns en massa olika teorier om det 

en del säger att den kallar till sig dom övriga i flocken

en del säger att en varg sörjer när den ylar 

och en del säger att vargen talar om att detta revir är vårt

Men jag fick mig en trevlig morgon ute i naturen

vart fall

Tyst och lugnt

Just bara tyst inte ett ljud från något djur hördes 

Jo föresten en Korp följde mig från trädtopp till trädtopp
följde den mig 

Vad nu det kan betyda som dom gamla vikingarna sade 

Bilder och album finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/Ny%20mapp/

2 kommentarer: