#638

 

Njupeskärs vattenfall som jag har varit till så många gånger nu 

Men inte ännu på vintern det har jag kvar att besöka

Första gången som jag var där var  åren 2013 eller 2014

då fotade jag med Dia film i kameran och med förmodligen film ifrån Fuji film

och det var även då man kunde köpa foto påsar här i Sverige 

och som senare gick ner till Tyskland 

före detta öst Tyskland

för en billig kostnad

 Jag betalade 35 kronor för frakt och framkallning av en rulle dia film   

och man fyllde påsen med 5 rullar 

så 5 gånger 35 kronor blev 175 svenska kronor i runda slängar  

då var det lönande fortfarande att fota med film

Men allt efter det blev populärt att skicka ner film till Tyskland

så gick våra foto labb här hemma inte så bra 

Så inte för jag vet

Men jag tror att detta var mycket för att denna tjänst försvann

här hemma i sverige för att gynna våra foto labb här hemma

Men dom var och är fortfarande väldigt dyra mot dom i Tyskland 

Jag fortsätte att skicka ner rullar själv ett lite tag till det tyska labbet  

men det blev tillslut för omständigt med betalningen 

Det var före swisch tiden om man säger så 

 

Bilder och album finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Analogt%20Film%20Album 

10 kommentarer:

  1. I've been taking photographs since I was a kid in the early 50's. I would never go back. Having a "darkroom" in my computer has been my greatest reward in the last decade. But a beautiful picture from film is still something to behold.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Bill
      And I can't afford to shoot with film today anymore

      Radera
  2. Buenas tonalidades en ese gran paisaje.

    SvaraRadera