#626

 Hur platsen har fått sitt namn kommer jag inte ihåg

Men om jag hade läst boken om huset först

så hade jag inte gått in i huset överhuvudtaget


Oktober 2012 så besökte jag detta kända hus i Sverige 

Det låg inte alls långt hemifrån det låg här i Bergslagen

Många före mig hade varit där och fotograferat detta hus i åratal

Jag vet inte hur dom uppfattade huset efteråt

 

jag hade hört många olika berättelser om detta hus och plats 

av folk som inte bor så långt bort från detta hus låg

barn deras hade försökt att sova över i detta hus bland annat

men det gick inte 

jag fick ingen med mig då jag skulle hit 

aldrig i livet sa dom

sånt triggade mig 

 

Jag kom ihåg då jag kom fram och såg detta hus rakt över sjön

efter vägen 

jag fick en iskall känsla i kroppen då jag fick se detta stora hus på långt håll

över sjön 

 

Jag viste att det ägs av en bonde som har sin mark här 

körde fram till den gården och gick ur bilen

för att fråga om tillåtelse att besöka huset och marken

en hund stod och skälde på mig då jag gick över gårdsplan

bilar och traktorer fanns där på gården

fönstret var öppet eller om det var ytterdörren 

och jag hörde att folk var hemma i huset

knacka på men ingen kom jag forsatte att göra mig hörd 

men ingen kom fram 

och jag tänkte det var ett konstigt folk som inte ville svara

så jag åkte därifrån 

till uppfarten till Rajtet och stanna där 


Mitt i mot uppfarten till Rajtet

så låg det ett mindre hus

en liknande sportstuga 

en stuga i vinkel


Där var också en bil hemma på gården

gick fram till huset och knacka på även där 

det var en halvtrappa upp till ytterdörren där

och i trappen så fanns köks fönstret

och i köks fönstret så hängde det vita spets gardiner

och jag såg en mänsklig kropp där inne i köket 

jag knacka på igen och igen

för nu började jag på att bli lite sur på folket

här i byn att dom inte ville ha någon kontakt med folk utifrån


då jag var på väg nedför trappen till bilen igen

så hörde jag fönstret öppna sig från köket på stugan

och jag såg en gammal kvinna där inne

och hon sade till mig så här

Vem är du

Jo så sade hon ordagrant vem är du


Jag förklarade vem jag var och vad jag hade för ärende


och jag frågade om tillåtelse att gå upp till huset 

ja det får du göra sade hon

det finns ingen kvar där sade hon 


vad jag förstod från den gamla kvinnan var att hon

kände till huset väldigt bra

och vad jag kommer ihåg så hade hon vart där mycket 

kanske jobbat för dom jag kommer inte ihåg nu


Men allt efter jag försökte att få reda av huset så ville hon inte svara

du får läsa boken sade hon

jag viste då att det inte fanns en bok om huset

det finns flera

en bok som är skriven som en roman och kallas för

amerika huset

sedan så finns det en bok som heter

Sveriges 10 ödehus nånting sånt där 

och där så är huset rajtet med

den skulle jag läsa sade hon


Jag fick inte någon mera info av den gamla kvinnan

och jag tackade för mig och gick till huset

och på den långa och spik raka uppfarten till huset

tänk på att då jag var här så var uppfarten

spik rak fortfarande efter så många år 


Det kom jag på senare att den var

jag såg även senare bara för ett år sedan kanske

att jag fick till en konstig spegling från ett fönster 

jag har satt en pil på den bilden

Måste vara nått i glaset


Det är 2 grabbar som har gjort denna bok om dom

10 öde husen i Sverige 

och när dom var här i Rajtet

så fick dom avbryta 2-3 gånger 

Första gången dom försökte då gick kameran sönder

för fotografen som är ifrån Frankrika om jag mins rätt 

kameran bara gick sönder och slutade att fotografera 

Andra gången så stukade någon av dom 2 foten eller vristen

så dom fick avbryta

Om det nu var 3 eller 4 gången så gjorde dom klart Rajtet

med bilder i alla fall

Men enbart bilder från utsidan

Ingen bild är med i boken från insidan 


Jag lästa denna bok efter jag hade varit där 

den finns på biblioteket


Vilka hade då bott här då

vad jag förstod så var det en stor familj 

dom hade byggt detta hus själva från sin egen skog

Det var alltid en ur familjen som var herre över gården

om den dog så tog den näst äldsta över 

så höll det på


Barna blev uppfostrade av dom äldre hela tiden

och vad jag förstod så hade dom inga vänner i sin egen ålder 

Inga som hälsade på eller att leka med 


Dom byggde ett bad rum i huset det var modernt

men det blev placerat i huset yttervägg 

så det gick inte att använda som ett badrum

för det blev för kallt där inne helst på vintern 

så det fick bli ett förråd bara


Det var många konstiga händelser på gården

dom gick inte in på det i detalj i boken

annat än att en av dom äldsta ur familjen

reste sig från köksbordet mitt under en frukost

gick ut till verkstan och gick senare till framsidan av huset

satte sig på knä med en hagel bössa 

och tryckte av utanför köks fönstret


Då jag var här så visste jag ingenting av huset

annat än en massa skrönor och sånt

men jag kan lova er att jag hade en sådan

otrevlig känsla i kroppen att jag inte var välkommen

till huset


Om ni visste hur länge det tog innan jag gick upp på över våningen 

Men att jag intalade för mig själv att

micke nu får du skärpa till dig 

vad håller jag på med inte ska väl jag vara rädd

känslan tog jag mig även hem hit

jag hade en väldigt otrevlig kännsla även här hemma 

svårt att förklara i ord

det vet bara vi som känner av sånt här 


Januari 2013 så återvända jag dit igen

men med vänner till mig som ville se huset

även dom 

Men jag sade att jag går inte in i huset 

Ni får gärna göra det men jag stannar på utsidan

Ingen gick in i huset

 

och sista besöket blev december 2013

då hade rajtet blivit rivet och upp eldat 

och virke för 10 tusen tals kroner hade gått upp i rök 

Rajtet skulle bara bort en gång för alla

 

Vad jag kommer ihåg från boken så hade det stått tomt

sedan 1963 eller 1965 eller nått sånt 

då lämnade den sista ur familjen huset

 

Detta är vad jag upplevde

andra har säkert någon annan berättelse

men jag känner mig nöjd av att få ha upplevt huset så länge det fanns kvar

 

Bilder finns här i detta album

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Rajtet 

8 kommentarer:

  1. ...a place that I would like to visit. I love the modern style chair.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The house is no longer there
      But I wouldn't want to visit it one more time if it was still there
      Thanks Tom

      Radera
  2. Spännande, bra berättelse. Jag har respekt för såna hus.

    SvaraRadera
  3. Si hubieras leído el libro antes, te hubieras perdido verlas por tus propios ojos, ahora ya una vez haberla visto, tienes más temas para analizarla.

    SvaraRadera
  4. That facade is gorgeous! Great barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was a beautifully built house
      Thank you Roentare

      Radera