#649

 Idag så var jag till Kestina

det ligger omkring 7 mil härifrån 

Svårt att beskriva vart det ligger i detalj

för det ligger mitt i ingenstans på skogen 

Men Blötberget och Ljungdalen ligger i dess närhet 

Blötberget som även är en gruvort där gruvan står kvar mitt i centrum i byn


I Kestina så bodde det en persom som hette Ragnar Fredriksson

Ragnar som bodde här var en pensionerad skogsarbetare

han bodde här i denna stuga långt in i Dalarnas finnskogar 

Nina Hedenius gjorde en dokumentär film under ett år här

hos Ragnar i stugan 

Den blev kallad för Gubben i stugan och finns här i SVT enorma arkiv

https://www.svtplay.se/video/jRbD9Qj/gubben-i-stugan-1

 

Den är väldigt lätt att se och följa med i

då det inte sägs ett ord i filmen

utan en gång då Ragnars telefon ringer  och han svarar

då fick man höra hans röst hur han lät 

Jag har sett denna film under flera gånger 

och jag tror att jag ska se den ikväll igen 

för jag tycker den är så bra gjort 

Det är inte lite som man blir lite avundsjuk på Ragnar

hur fint han levde så nära naturen och ha så lite begär av allt 

han levde i det enkla och mådde så säkert så bra av det  

Jag tänker på hur det är idag 

dyra elräkninger el som ligger på börsen så börs ägare blir ännu rikare 

och mat priser som höjs hela tiden 

Men det påverkade inte Ragnar här i Kestina

ljupt in här i  Bergslagsskogarna 

Bilder från besöket här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Kestina

8 kommentarer:

  1. ...lovely images of this beautiful place.,

    SvaraRadera
  2. I agree--- These are great!

    SvaraRadera
  3. Con tanta nieve, se bloqueará los caminos y habrá días que no podrá salir de ella.
    Feliz domingo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. There is not much snow left now
      But there may be more snow before spring

      Radera
  4. Beautiful scenery here! Gorgeous facade

    SvaraRadera