#639

 Jag har tittat lite runt vad film kan kosta idag

Om vi tar negativ film som kodak ektar som var en favorit av mig

då jag fortfarande fota med film 

så ligger den i pris på mellan 165 kr till 229 kr på dom sajterna som jag har

kollat på 

165 svenska kronor är lika med 15,98 us dollar

eller 14,74 euro eller 1817,18 rysk rubel för skojs skull 

sedan så blir det dyrare 

229 svenska kronor blir 22,18 us dollar och så vidare

Ringde idag till en fotohandlare i södra sverige där jag brukade köpa film av

och fråga han om han såg en pris sänkning av färg film

men dessvärre så fick jag svaret att det kommer förmodligen bli ännu dyrare

med filmen

Det ekonomiska läget är en sak

Men även att Kodak har strulat till det för sig 

Kodak hade missat att se den stora efterfrågan av film 

så dom har helt enkelt inte hängt med i tillverkningen av ny film 


Tänkta bara lägga ut två stycken närapå likadana bilder

varav en är fotat digitalt med min pentax k5

och en är fotat analogt i en pentax film kamera 


denna bild är ifrån min digital kamera pentax k5


och denna bild är från kodak ektar negativ film 

Nu så är det mellan 2 olika årstider

den ena är ifrån hösten och den andra från våren 

Men jag har kanske ett dåligt öga men jag ser inte så värst

mycket skillnad på dessa bilder 

kan hända att jag gillar den bilden bättre som kommer från en film rulle

mjukare på nått sätt 

ser inte så tecknat ut om man säger så 

bägge bilderna har gått igenom samma program med samma inställningar 

Så någon fortsättning av foto med film för mig ser jag inte komma

än på länge

Kollade runt lite snabbt även i Tyskland på inköp av film

men det skilde inte mycket i pris

Några tior bara det blir uppätit av frakten i så fall

6 kommentarer:

  1. ...digital sure changed things.

    SvaraRadera
  2. Too many factors to take into account--- but I love the digital for the detail and texture on the building.

    SvaraRadera
  3. For this particular photo subject, I like the digital version for the same reasons that Bill mentioned. It just looks better in my opinion.

    SvaraRadera