#620

 Gjorde ett samlings album av bilder

av Bäcka By en del av Riddarhyttan 

Så länge jag kan minnas så har Bäcka funnits där för mig

Började redan i tidig ålder för mig då jag följde med min morfar

till konsum i Bäcka

Konsum i Bäcka var en lanthandel  med en stor köpmans disk

och bakom den så stod det 2 stycken damer vad jag mins 

och servade med det man skulle köpa över disk

Kom ihåg att morfar min köpte någon burk

med något gott i till mig

Likt smör kräm eller nått liknande

Morfar min som inte bodde långt ifrån Bäcka

körde med sin ford anglia till konsum 

Ibland så hade han fångat hugg orm och snok 

i en gjute säck 

dessa släppte han ut i skogen i det fria igen

djur vän som han var

och som även jag är

Därför så svider det i mitt hjärta när man får höra

att dom ska skjuta bort 50% av varg i landet nu

eller rättare sagt dom vill utrota vargen en gång för alla

Hoppas att dom hinner att fly över till Finland

eller till Norge innan jakten börjar här i Sverige

för där så hör man aldrig nått besvär av varg

som vi här i Sverige upplever det 


Men hur som helst

Morfar ja

en gång när vi kom till konsum då tog han med sig

gjute säcken in på konsum och lade upp den på disken

för damerna bakom disken 

och dom undrade vad morfar hade i säcken

och han vecklade ut säcken och visade damerna

hur mycket orm han hade i säcken 

gissa vilket liv det blev på damerna på konsum 


Vi var också mycket till korp hyttan morfar och jag  

det var en soptipp där

en gång i tiden där så kanske morfar skulle kasta

en påse med skräp på sin höjd

men med sig hem så kunde han ha med sig

mera saker än det han kastade 

så där så kunde vi gå och leta efter bra och ha saker

och ta med sig hem till Kullen igen där han bodde 



 så länge som jag kan komma ihåg så har Klas

alltid funnits med oss 

han bodde här i sin lilla röda stuga inne på gruv området


 Hans mamma var barn vakt åt mig när jag var mycket liten 

bland annat 

jag saknar Klas väldigt mycket fortfarande 

Hos Klas var man alltid välkommen 

han bjöd på kaffe med bröd 

och det kunde även bli en stark tår till kaffet

Klas som var gruvan trogen jobbade som smed på verkstaden 

på slutet av gruv driften och innan pensionen så jobbade han i portvakten 

var mycket till han och hälsade på 

han bjöd alltid på en apelsin dricka på glas flaska

under bänken ur sitt kylskåp då jag kom med mopeden

från bäcka och hälsade på 

jag var för övrigt mycket här i gruvan och hälsa på

dag som kväll på sommar loven 

gruv arbetarna kände igen mig då jag kom 

med mopeden och jag kände mig liksom en av dom

då jag var här 

för när jag fick åldern inne då skulle jag med bli gruv arbetare 

var det tänkt 

men så blev det ju inte

Gruvan lades ner samma år som jag blev 18 år


ja Olle ja

Min reserv pappa då min riktiga pappa inte fanns något mera 

i detta liv

Olle som flytta hem igen från värmland på 1960 talet 

pappa och jag delade då denna lägenhet i bäcka med olle

senare så tog pappa och jag över lägenheten på undre plan

det var ett hus av 4 lägenheter 

en arbetar bostad som hela bäcka är uppbyggt av 

dusch och bad fanns inte i husen

enbart toa och kallvatten 

dusch och bad fick man göra i gruvan i deras badhus som vi kallade det för 

vedspis i köket och en kakelugn i stora rummet 

kom aldrig ihåg att det blev något besvär med det

vi hade det varmt och skönt på vintern 

okej på tidiga mornar innan det blev fyr i spisen

så gick man inte barfota precis 


Olle som hade ett mycket stort tekniskt kunnande

höll på med motorer och mojänger och bilar 

Det var här i bäcka som mitt motor intresse blev fött 


sovrummet på väggen


Han var saab trogen

Olle var före Ove

ni vet filmen en man som heter Ove 




sista bilen han hade var en saab 900 en röd

och med en kassett spelare i som han spelade dragspels musik i 

under sin färd ner hit till skinnsberg 

Olle var en given gäst på varje julbord och nyår här

hemma hos oss 

och annars med så klart
han blev placerad på hemmet sista tiden här i byn

och mycket tack vara mig vill jag påstå

andra hade försökt men misslyckas med det 

han ville bo kvar i det längsta i bäcka 

och jag hjälpte han med det 

Ni vet det skulle huggas vad och fällas träd för det

och det skulle dras hem till huset för att sedan både sågas och klyvas

Men även jag såg att det inte skulle gå så länge till med det

så jag bara fråga han en gång om han skulle kunna tänka sig

att flytta in på hemmet 

ja kanske det sade han det skulle nog inte vara så dumt ändå sa han

det var klart på mindre än en minut så var det klart

det dom andra hade misslyckat med

ordnade jag på en liten stund 


det gällde att ta olle på rätt sätt bara 

men fick inte skynda på med något 

fråga man olle om nått då fick man vara beredd på att det kunde

ta ett tag för att få ett svar 

Olle och jag vi kunde varandra


jag hämtade han ofta från hemmet och tog med han ut på mina

foto stunder

jag hade med mig en fika korg med kaffe och bröd 

och vi var mycket eller hela tiden i och kring Riddarhyttan

Haraldsjön närmare bestämt 

ja vi kunde sitta och ja bara sitta utan att vi sade nått

på långa stunder vi förstod varandra ändå på nått sätt 


Olle var ju likt Klas

en hårt arbetande människa som hade krämpor

i både rygg och knän

det såg man

man såg hur ont dom hade det kroppsligt  

av ett hårt arbetande liv 

Men inget klagande hördes från dom


jo förresten 

Olle gillade inte höger politiken som rådde ett tag i Sverige 

och jag var ju inte den som heller försvarande den så klart

Nej han kunde gå och muttra om den politiken 

att även dom skulle ha haft ett hederligt kroppsligt

arbete så dom hade fått känna på hur det var att arbeta 

och nu är vi där igen i 4 år till !


Så jag kan väl säga att just Bäcka en del av Riddarhyttan 

har funnits med mig hela tiden 

Även jag har flyttat omkring i min ungdom

men hela tiden har jag kommit tillbaka till Bäcka

på det ena eller andra sättet 


Jag gjorde ett samlat album av Bäcka 

som jag ser det genom min lins

Bilder från min film kamera och digital kamera

och även från min mobil kamera 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/B%C3%A4cka



6 kommentarer:

  1. ...Mikael, you have many wonderful memories.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      I start to remember a lot as I get older

      Radera
  2. What a great memory and story. Thanks so much for sharing both this and the gallery of images. Very nice, Mikael.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      I'm glad you liked it

      Radera
  3. Una afición de muchos años, y que te trae bellos recuerdos. Nadie te puede comprender mejor, que aquellos que compartimos la misma afición.
    ¡Feliz año nuevo!

    SvaraRadera