#1129

 Tänkte lägga några rader om våran katt


Denna katt kom hem till oss för cirka 15-18 år sedan

vi tog över den efter en annan person som hade köpt den

men som inte kunde ha den kvar längre


och jag kan erkänna att jag var lite i mot denna katt 

varför ska vi ha en katt i huset sa jag från början

men vi tog i mot den vart fall eller min fru gjorde det

jag hade väl inte så mycket att säga till om i detta fall

katten fick namnet Missan av oss 

Hon hade inget namn från förra ägaren


Åren rullade på och Missan hade gjort sig hemma här hemma


och efter en tid så började missan och jag bygga upp något tillsammans 

det började på att bli hon och jag liksom

som här så gillade vi att sitta ute på balkongen på övre plan i huset 

hon och jag

jag läskade på en öl

och hon spana på fåglarna som satt på hängrännan ifrån taket 

och vi satt säkert och små prata lite hon och jag


Hon håller sig bara här hemma på gården 

och kommer in varje kväll 

och hon släpper inte in några andra katter på gården 

är det någon som försöker så är missan där direkt

och motar bort dom från sitt revir 

Hon tycker om att vara här på baksidan av huset

vid buskarna


Hon gillar liksom livet 

och hon gillar också mig och min fru 

som sagt så har vi byggt upp en speciell relation hon och jag 

det är liksom hon och jag 

som när jag vaknar varje morgon och gör en sträckning av kroppen

armar och ben

ja då rullar Missan över på sin rygg på golvet och gör samma sak som mig

Hon tar en sträckning hon med 

Hon tycker om att leka tafatt och kurragömma med mig

jo vi brukar leka den leken 

jag kan komma krypande på golvet och smyga mig fram till henne 

eller om vi leker tittut 

samma där 

och hon gillar att skrämma mig 

hon kan vara gömd någonstans och rätt som det är

så rusar hon fram och i mot mig med ett hopp

då vill hon leka

och det är inte vilket katt som helst heller

nejdå det är en fin dam av sig

ta bara då hon ska på toaletten 

hon kan vara ute hur länge som helst

men rätt som det är så ser man bara ett svart sträck

då kommer hon in rusande och ska gå på sin låda 

hon vet vart sin toalett är någonstans 

och har aldrig gjort det någon annanstans än på sin låda 

jag brukar ta ett snack med henne och fråga

nu när du kan vara ute under en hel dag

varför gör du inte toaletten ute för på gården 

ja menar då spar jag lite pengar på sand gruset i lådan

och slipper jobb att städa lådan ibland 

Det är kul att komma hem ifrån jobbet om dagarna 

för då brukar hon komma och hälsa på en gång 

och går och strykers sig kring mina ben och kurrar 

finns dom som tror sig veta att djur inte har några känslor 

eller för den delen en själ 

jag säger bara

okunnigt folk som tror sig vet 


ta bara då min mamma dog

sedan olle

sedan klas 

och alla samma sommar och år 

ja då mådde man ju inte så bra om man säger så

det såg missan

eller det kände missan av 

och då kom hon smygande upp och lade sig på min mage

och gav lite tröst och kurra 


Djurvän som jag är och som min fru är

så håller vi tillsammans missan högt värderat i våra liv 

hon skänker oss mycket glädje här i livet


ja jag blev även en katt älskare 

trots att jag egentligen är en hund älskare 

schäfer älskare för att den påminner om varg så mycket 

sedan så växte jag upp med en schäfer i familjen då min pappa

hade en tjänstehund en schäfer i sitt jobb 

den hette karr för övrigt 

och vägde 54 kilo 

men inte tjock av sig bara muskler 

den plocka för övrigt 12 stycken brottslingar under sin tid

som tjänstehund 

som sagt så är jag en sann djurvän 

och avskyr onödig jakt som på typ Lo och varg

det har gått för långt när människan ska bestämma över naturen

vad som ska finnas där och inte 


Men som en sann djurvän så var det inte heller roligt att se att Missan

blev sämre och sämre och slutade att äta mat 

det hade pågått i en vecka och vi hade en tid på djur sjukhuset 

idag nu på kvällen 


Men igår tidigt på tisdags morgonen

så orkade inte missan något mera 

runt halv fem på morgonen så somnade hon in

på sin mjuka vita pläd i soffan 

vi satt och vakta under hela kvällen så hon var aldrig själv

men min fru hade vakten under natten eftersom hon har ledigt denna vecka

jag hade mitt jobb att gå till på morgonen

men jag vakna halv fem och kände att något var fel

och gick ner till soffan och lade min hand över missan

och hon var avliden 

det kände jag 

men min fru var med henne under hela tiden

och natten så hon var trygg och inte ensam

 och det kändes bra att hon fick avsluta här hemma

i lugn och ro och inte på ett sjukhus med en otäck läkare

som kommer med en stor spruta och ger henne 

nej så det kändes bra att hon fick avsluta här hemma hos oss

Hon har ju vart med oss under 15 plus år 

så helt klart så är hon saknat

nu så är det tyst här hemma 

inget jamande och kurrande 

och ingen som hoppar upp i sängen och lägger sig nere vid fot ändan 

och biter mig i foten 

jo hon kunde göra det om jag låg och sov och grejade för mycket

med mina fötter i sömnen 

då kunde hon bli irriterad och bita mig i foten

som typ

Lägg av nu 

Nu så är hon begravt här hemma och just vid denna buska

på baksidan som hon tyckte om att vara på

och livet går vidare

Missan har hittat nya jakt marker att vara på just nu 

och vi håller på att förbereda påsken här hemma 

med allt vad det handlar om

mat och dryck

och det verkar även att vädret ska bli bättre nu till påsk 

och jag blir lite sugan på att hitta några nya jakt marker för mig

att fota på under påsken 


11 kommentarer:

  1. ..I'm not a cat person!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Everyone doesn't like cats or dogs
      me and my wife like animals

      Radera
  2. Such a wonderful cat portfolio! I can tell your passion about her.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much roentare
      Very kind of you

      Radera
  3. It's very difficult--- But she lived a very long time (for a cat). I've had both dogs and cats in my life that I loved, and that I still think about after many years. Dogs are wonderful, but they are trained to love. If you get a cat's love, you are special.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      Very kind of you
      She brought us both much joy

      Radera
  4. Yo he tenido gatos en casa, de niña y me sentía feliz jugando con ellos. Todavía se me van los ojos, cuando los veo, aunque ahora no veo conveniente tenerlos en la vivienda. Varía mucho de vivir en una casa , a vivir en un piso.
    Felices Pascuas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Ventana
      She brought us both much joy
      Happy Easter

      Radera
  5. Det var ett väldigt fint inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Tony
      Mycket snällt av dig

      Radera
  6. A wonderful, beautiful pet. She enriched your life and you hers. Sorry for your loss.

    SvaraRadera