#1114

Microsoft Lumia 950 xl



Eller som jag kallade den för

Nokia Lumia 950 xl

Den är ifrån år 2015

Microsoft köpte mobil divisionen Nokia

år 2013 av Nokia

för en prislapp av 47 miljarder kronor

kaffe pengar av microsoft sades det i mun

Microsoft var sugna att ge sig in i mobil världen

på riktigt och behövde en mobil tillverkare till det

och det blev Nokia dessvärre 

Ifrån att ha varit dominant av mobiler och dess teknik 

så blev detta Nokia fall på riktigt 

detta blev dödsstöten för Nokia

och det var microsoft topp namn

stephen elop som hade det över gripna ansvaret

av mobil verksamheten 

 

Microsoft eller Nokia vill jag säga

Det var Nokia mobiler med namnet Microsoft på dom

dom släppte vart fall en del mycket intressanta mobiler 

och med det nya OS på dom

Windows phone 

Jag gick igång på det och tyckte det var helt underbart

med ett helt nytt tänk

och att även Iphone kunde ha fått en konkurrent  

jag menar ett system som parar ihop sig

både i sin dator och mobil 

Men microsoft är experter att lägga ner

projekt som dom startar 

och samma öde gick det för windows phone

och år 2017 så lades hela windows phone ner för gått

Microsoft svek då miljoner användare av detta system 

bara för att

ja vadå det blev inte som vi hade tänkt oss så vi lägger ner skräpet

 

Jag tror att jag kan säga att jag har nog fortfarande varit användare av någon windows phone även idag

om det hade funnits kvar

jag gillade systemet pureview med carl zeiss optiken

i kameran på nokia/microsoft mobilerna  

Nokia modell 808 var den första med den tekniken 

Ni vet den som ser ut som en puckel på ryggen 

före denna mobil 950 xl som var deras flaggskepp

så hade jag klarat av även Nokia 1020

även kallad för the Beast

stor och tung var den

och med windows 8,1

 

Min fru hade en Nokia Lumia 930 med windows 8,1 på

 och som jag ska försöka att

ladda upp batteriet på 

 

Idag så är dessa mobiler helt döda

ja kanske att det går att ringa med dom 

men det är nog allt om det ens går

Men återigen så kan jag nog säga att det inte har

skett så mycket i allafall med utvecklingen

av en mobil kamera sedan år 2015 

jag lägger därefter upp kvällens bilder

ifrån lumia 950 xl

och som vanligt helt oredigerade

dom är tagna direkt ifrån mobilen












 

2 kommentarer:

  1. ...they look wonderful to me!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      It's funny when old things still work, I think

      Radera