#656

 

Vid sjön Bjursjön i Riddarhyttan så ligger ett område av en gruva

som kallas för Funkgruvan  

Namn efter en Simon Funck skulle jag tro  och som var verksam under 1600 talet

fanns både den äldre och den yngre Simon Funck under 1600 talet

Lite längre bort på denna gamla körväg så kommer man till Bastnäs Gruvfält  

Men då när jag var här så gick jag upp för berget

vid just sjön Bjursjön 

En intressant och Historiskt område och jag skulle gärna vilja veta

vad som döljer sig under vatten ytan vid gruvhålen 

Bilder och album här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Funkgruvan/ 

12 kommentarer:

  1. ...beautiful colors in the rocks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      Water has made rust grow on the rock in the iron ore

      Radera
  2. Effektfull bild. Det är svårt vid första anblicken att avgöra vad som är bergvägg och vad som är vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Hanna
      jag håller med dig dessa typ av bilder har en väldig spegel reflex
      Men jag brukar tänka att vatten är på den lägsta punkten

      Radera
  3. Muy bella la zona y muy apropiada para hacer fotografías.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Ventana
      an area I enjoy being in

      Radera
  4. The rocks looks like a painting, very nice!

    SvaraRadera
  5. The textures and the rocks are surely amazing!

    SvaraRadera
  6. I didn't realize Sweden has such a rich mining history. I'm intrigued by old mines. Beautiful photos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Here where I live, there are many of these old mining areas left
      Bergslagen once had a rich area of ​​mines
      Thanks so much

      Radera