#661

 Jag har mycket bilder själv att ta reda på

från den tiden som jag fota med film kamera 

men som aldrig blir av 

dels för jag inte vet hur jag ska ta fram dom

ska jag köpa en ny scanner eller ska jag fota av dom

via ett ljusbord 

den gamla scannern som jag hade den gick sönder för länge sedan 

ja det får bli ett projekt för mig om en 9-10 år då jag går i pension 

Men även för att ta hand om min Morfars bilder 

jag hann med att scanna av några 100 bilder innan scannern gick sönder

men många rullar film finns kvar av min Morfars samling

skulle vara kul att se dom 

dessa bilder är ifrån Malmtjärn i Riddarhyttan 

där mina förfäder kom ifrån 

jag brukar vara dit då som då idag och nu i nutid 

dels för att tända ett ljus under advent under juletid 

och jag brukar säga 

om man nu skulle bli påverkad att man har blitt någon stropp

eller man känner sig märkvärdig eller om man 

har fått för sig att det är en rätt politik som drivs i landet

ja då kan man bli botat när man har vart här i Malmtjärn ett tag


Dessa bilder är förmodligen från krigsåren på 1940 talet  

och Mormor min håller på att ta vara på tvätten 







  Jag var med min Mormor då hon tvättade så här 

då jag var liten 

men inte här i Malmtjärn heller nej då var jag inte ens på tänkt

efter Malmtjärn så flyttade morfar och mormor min till en plats

som kallas för kullen 

ligger också ute i skogen mitt i mot gruvan på andra sidan sjön 

men där efter bäcken så fanns det en tvättstuga med kokkärl 

som mormor min elda i och tvätta i och sköljde av den i bäcken

och klappa tvätten med en klapp bräda

eftersom jag kommer ihåg det det var att jag fick åka med på kärran ner

till tvättstugan i tvätt tunnan satt jag på kärran 

det fanns inget rinnande vatten inne på kullen i stugan deras 

därför så hade dom tvätten och det övriga så här 

och detta var under mitten på 1960 talet 

Min släkt och familj har vart väldigt enkla av sig 

och inte krävt så mycket 

Det är väl bara jag som kräver en bättre politik 

  

2 kommentarer:

  1. ...life was harder back then.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It must have been tough times for them
      My mother told me that it was cold winters, I remember her saying
      Thanks Tom

      Radera