#660

 Gamla bilder från 2004

om man kan kalla det för gammalt 

det är ju bara 19 år sedan

Men allt är väl relativt 

Men det ska föreställa Gruv hålet Hånka i Bäcka

Och gruv laven i Bäcka Riddarhyttan



Och det var på den tiden som jag fotade med film fortfarande

dessa bilder kommer ifrån en Negativ rulle 

och det funkade ju det med 

Tog bara lite tid innan man fick se bilderna 

och få dom i handen 

Men själva foto var toppen tyckte jag med film kameran

jag brukade kalla det för slow photo 

alltså man hade inte bråttom när man fotade 

man kollade för det mesta en gång för mycket innan man tog bilden

Nu när det är digitalt så slänger man bara iväg en bild 

och hälften hamnar i soptunnan när man kollar igenom dom på datorn 

senare 


Men 2004 vad gjorde man då

jag hade jobbat i 4 år på det nya jobbet som jag har nu

fortfarande och tänkte här blir jag inte kvar så länge

men jag är kvar fortfarande på samma jobb

efter 23 år 

under 1990 tal så hade jag gått arbetslös 

utbilda mig som rörmokare och svetsare via AF

bland annat eftersom jag saknar en grund utbildning efter skol tiden 

jobbade även med det under 4 månader 


Men vad jag tänker på mest är att vi hade pengar och råd

ändå då under 1990 talet trots att jag var arbetslös 

så hade vi råd att åka på semester både till Strömstad

och upp till fjällen med husvagnen 

Vi bodde även i samma hus nu som då 

och vi värmde huset med el då stora delar av året

vi började med pellets 1997-98

Idag så räcker knappt lönen till 

lån el och mat sedan så får man slå till på bromsen 

på plånboken 


En 100 lapp idag

100 kronor idag vad motsvarar det

är det 20-30 kronor !

i rena pengar 

Läste någonstans att om vi vanliga simpla människor ska komma ifatt i lön

så skulle det omfatta en löneökning av 22% 

ja nått sånt var det 


Och om ni är oroliga för vad som kommer så är detta bara början

på nått värre under detta år 

det är vad jag tror i alla fall 

Om man tyckte det var jobbigt under 2022 så kommer detta 2023 bli

mycket värre 


Höjd ränta har jag svårt att förstå att dom höjer hela tiden 

det måste ju lede till att företag och familjer får det ännu värre 

än det är redan 

Men räntan stiger sakta men säkert hela tiden 

eller dom duttar med 0,5 % hela tiden 

är det inte bättre att dom höjer med 10% på en gång 

sen är det klart 


Det måste bli värre innan det blir bättre

ja så säger dom 


och nu så har jag gått sjuk sedan i fredags och går på sjukkassan 

ja det vete tusan om jag inte har fått flunsan i mig

trots att jag har fått vaccin i mig för det 

Men det är som läkaren sade till mig

dessa vaccin mot covid och flunsa tar inte alltid rätt 

det kan smita igenom i alla fall och det kan komma nya varianter 

Men  nu så börjar min hosta och feber lugna ner sig i alla fall 

tidigare under hela helgen så hostade jag dag som natt 

och försökte att sova mellan host attackerna 

så har jag tur kan jag jobba på torsdag igen får se hur kroppen känns i morgon 

för det är lite stressigt att gå hemma för mig bara






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar