#657

 

Stor gruvan i bastnäs Riddarhyttan

har jag lite info om 

Men ändå så har jag varit dit under flera gånger och olika år

den ligger ju inte många kilometer hemifrån för mig 

 

Men vad jag kan förstå om denna gruva är at denna gruva blev ett fiasko

i stort sätt

Malmen hade allt för lite värde i sig så det blev inte lönande 

att driva denna gruva vidare

Trotts det enorma byggande av denna gruva

den hade även förbindelse med ett anriktinsverk lite längre ner i skogen 

och som jag även har vart och besökt 

denna plats i Riddarhyttan är väldigt rik på gamla gruv fält

Men ifrån detta verk längre ner i skogen mot hultebo

det var en förbindelser av lin banor  genom skogen 

och även en järnväg från anriktingsverket 

Under 1930 talet efter det första världskriget så stängde man ner

denna gruva

Stor gruvan 

och än idag så står betong skeletten kvar 

 

Men en historia har jag från denna gruva kom jag på nu

det var en gruvarbetare som bodde nära denna gruva

på ett område som heter stålklockan 

det är bara rakt över vägen härifrån denna plats 

han var hemma i sitt kök i stålklockan och det var på en sommar

det pågick ett fruktansvärt åskoväder ute 

blixten träffa huset eller vatten ledningen 

han var i köket och på nått sätt så blev han träffad av blixten

genom att han kanske höll handen på den rostfria bänken i köket

men han klarade sig på grund av att han hade sina arbetar skor på sig

dom sade att det blev två svarta av tryck på köksgolvet från skorna hans

senare om det var samma dag eller inte det kommer jag inte ihåg

Men då inträffa det ett ras i gruvan och han omkom av det 

 

Allt sånt här finns inte att läsa om i någon bok eller så

nej detta och mycket annat har en person som hette Klas lärt mig

en gång i tiden  

Nu finns ju inte Klas med oss längre 

Men Klas var liksom min mentor av Riddarhyttan historia 

så länge han levde

Bilder och album här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Storgruvan 

6 kommentarer:

  1. ...I always find your abandoned mine images interesting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      I will be very glad that you like it

      Radera
  2. The gallery photos are beautiful, I enjoyed them.

    SvaraRadera
  3. Esas minas abandonadas, son muy interesantes para fotografiar.

    SvaraRadera