#666

 Idag men för 10 år sedan








så var jag på en lokal rally tävling här hemma i Riddarhyttan

Blev en massa bilder därifrån

Men jag var bara mer intresserad av en bil

och det var den gula volvon med R.Wallon som förare 

jag känner han sedan gammalt och vi höll på med rally samtidigt 

men han var flera divisioner bättre än mig 

undrar om han inte också körde i SM 

Med hans första bil som var en amazon 

En total preparerad svart amazon med texten på sidan

Pappa sponsor 


Jo jag höll även jag på med motorsport i en 7-8 år 

och då i rally 



en egen bygd volvo amazon 1967 hade jag 

först så åkte jag i nått år med en motor som var typ garage trimmad 

i amazonen senare så blev det en tävlings växelåda med en så kallad

lång etta som det kallades för 

en r-kam i motorn en planad topp men dock helt nya dubbla 

weber 45 med misab insug 

Insåg att det inte räckte till för en vidare utveckling

kontakta då därför wallon om hjälp av ett ny bygga av motor

och även kardan axel 

dom flesta delar tog jag hem från volvo själv

Nytt block för motorn som bearbetades 

kolvar vevstakar vevaxel ja hela paketet 

topplocket blev på gränsen bearbetat  för att det skulle hålla 

kort sagt så fick jag en vinnar bil 

eller inte fick det kosta mig en hel del pengar ska ni veta 

då på 1980 talet 

Bilen gick bra min amazon man kunde åka ifrån det mesta med den 

på tävlingarna 

Min sista tävling blev här i trakten

den så kallade tävlingen nattkröken i Fagersta 

den är fortfarande kvar som tävling 

då gav motorn upp

och det gjorde även jag 

jag varken orkade eller hade råd  att bygga en ny motor 

men jag var i några år i alla fall och det var en kul tid 

sedan så gick jag tillbaka till raggar livet igen höll jag på att säga

men nått sånt blev det

 

6 kommentarer:

  1. ...motorsports aren't cheap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. No, not really, it has become too expensive a sport
      Thanks Tom

      Radera
  2. Es una imagen, que podría pertenecer al invierno de ahora. todos los invernos nieva por ahí.
    Feliz fin de semana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. If we're lucky, we have snow every winter
      It's usually like that
      have a nice weekend

      Radera
  3. I have a friend who loves motor sports, he watches all the big races. Never really interested me except seeing the cars and taking photos years ago.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I also enjoy motorsport
      But now only as a viewer
      Thanks Bill

      Radera