#1213

 Nu så var vi åter hemma igen

ifrån en vecka semester på Gotland

Vi har inte varit där sedan 1987 så det var kul

att återse denna ö ute på östersjön 

Vi skulle med båten kl 02,30 på söndag natten

eller som det blev en tidig måndag morgon 

och det var det som hade blivit fel när jag hade bokat

färjan över

jag hade bokat söndag morgon 02,30 så vi kom ett dygn för sent 

visade det sig 

jag hade inte koll på att dygnet övergår till måndag morgon

när jag boka färjan

så jag fick betala 1800 kr extra för över farten över sjön

och nu så var vi uppe i 5,500 kr för enbart resan fram å tillbaka

så denna semester började ju riktigt bra så att säga 

om han inte ha varit så nitiskt och morgon trött av sig

i kassan på terminalen så hade det fungerat bättre kan jag tycka

för han såg ju att vi hade betalt 3,500 kr flr tur å retur 

men vi kom ett dygn för sent och var då tvingade att betala igen 

aj aj vad sur jag blev på han då

Men jag fick plåster på såren dagen därpå

så ringde jag till gotlands bolaget och förklara

och dom sa att det hade blivit lite fel 

så ska det inte fungera

så jag fick tillbaka 1600 kr i alla fall på konto

Vi åkte hemifrån kl 22,00 i söndags 

och vi kom hem

ja vad blir det nu då 

i måndags natt eller en tidig tisdags morgon kl 02,00 

på vägen ner till Nyneshamn

så kom vi in i detta oväder som rådde 

himlen öppnades totalt och det var ett fruktansvärt väder av regn

semester väder skojade jag till med

men vi kom fram till terminalen

och det var många som skulle med natt båten

eller morgon båten 

1000 pers ropade dom ut i högtalarna var med

kom till visby och gotland omkring 06,00 

och det var nära på storm i vindarna där och över sjön

min fru började att må lite illa över att det var sjö gång

men jag tycker det gungar skönt 

helst när man ska vila en stund på båten så är det skönt att

det gungar lite blir lite som en gungstol 

Men vad gör man på gotland då denna tidiga morgon

i väntan på att stugan ska bli tillgänglig för oss

jo vi vilade en timme i hamnen först

men detta går inte sa jag

vi kan ju inte ligga här och sova bort semestern 

så vi körde mot Högklint först 

och Högklint blev det första foto målet för mig

sedan så åkte vi till ett våffel bruk och tog oss en frukost

och det var den dyraste frukosten jag har ätit 

och jag sa välkommen till gotland

här hemma koster våffla och kaffe ca 25 kr styck

på en hembygdsgård 

men gott var det för våra hungriga semester magar 

vi fick tillträde till stugan 4 timmar före våran tid 

så det var ju bra 

vi slappa men stund för nu så hade vi varit vakna i ett dygn 

sedan så åkte vi ut igen för en liten tur 

och vi avsluta kvällen med att gå ner till stranden för att avnjuta

solnedgången 

 

Första dagen på Gotland

https://pentaxfoto.jalbum.net/Mixed%20Places/Gotland/Day%201 

10 kommentarer:

  1. ...Gotland sure is a beautiful place and you saw many of Mother Nature's light shows. Many wonderful memories.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      It is a beautiful island
      and there were many photos

      Radera
  2. Beautiful gallery of photos. Love the sunset, a stunning ending to your gallery.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      It was a wonderful sunset

      Radera
  3. Wonderful album. Loving the waves and the evening photos too. You sure packed a lot into 1 day! Welcome back Mikael :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much ananka
      glad you enjoyed it

      Radera
  4. Un despiste lo tiene cualquiera. Lo importante es disfrutar de las vacaciones.
    Un abrazo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much ventana
      I will try to relax

      Radera
  5. The coastal wave splash is gorgeous. So are the sunsets! The region is otherwise pretty industrial

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much roentare
      quite a few lime mills here

      Radera