#1229

 Så här på semester 2024 sista timmar för mig

Börjar jobbet i morgon torsdag igen

så åkte jag till Långnäs igår eftermiddag


Långnäs ligger inte många km före Hofors

så jag har sett denna skylt om gruvan varje gång vi har varit i Hofors på Crusing

och igår så åkta jag dit dock lite senare än normalt

jag brukar åka tidigt om mornarna när jag ska någonstans

Men igår så kom jag i väg efter två på eftermiddagen 


Gruvan och stollen var ju naturligtvis stängd denna dag när jag var där

fattas ju bara annat

det är ju bara semester i Sverige just nu


så jag fick gå runt denna lina av stig själv och det kan ju vara skönt 

i lugn och ro 

Lite för mycket stängsel och hinder för gruvhålen enligt min smak

svårt att komma till 


Och det jätte lika Anriktningsverket  efter riksvägen 

är ju stängt för besök

det ägs av en privat person tydligen 

vad man nu ska med ett gammalt verk till 

det ska ju vara öppet för allmänheten som ett kultur minne 

Men hembygdsföreningen är glad om detta i alla fall

och det är ju klart 

då slipper ju dom ta kostnaden av verket 

så jag kan inte förstå att privat personer kan få köpa

gamla gruvor och kyrkor i Sverige 

dom ska ju tillfalla staten kan jag tycka 

och för att förmultna ner i så fall eller hålla öppet

för allmänheten som ett minne 


https://pentaxfoto.jalbum.net/Bergslags%20Bilder/Gruvor/L%C3%A5ngn%C3%A4s

8 kommentarer:

  1. ...we have plenty of places like this that have become a blight on the landscape.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nice old workplaces once upon a time
      Thank you so much Tom

      Radera
  2. Todo tiene su final. Me imagino que esas vacaciones, han sido muy bien aprovechadas.
    Un abrazo.

    SvaraRadera
  3. A great selection of photos Mikael :-D

    SvaraRadera