#1036

 Lite funderingar

Igår så ställde jag en fråga om Linux

på ett Linux forum som jag är medlem i på facebook

Vet inte varför jag började tänka så som jag gjorde

men jag fick för mig att Linux känns som att

sova i sitt eget hus med en olåst ytterdörr 

och jag känner mig säkrare i windows

I mitt fall nu windows 11

Jo jag har kört windows sedan version 3,11

12 eller 14 disketter låg windows på då

jag har kvar dom fortfarande


Visst Linux är ju ett öppet system 

med fria program

delvis...... finns betal program också

vuescan är ett sånt 

och källkoden är fri att kunna bygga sitt egna Linux 

och jag fick för mig att vem som helst kan gå in i det öppna

systemet och ändra och dona 

och det kan man säkert göra

men det händer inte min station nått för det 

Min station är ju fortfarande min egen 

 

Men det intressanta var ju alla svar som jag fick 

och det var inga dumma svar alls 

tvärtom det är inga dumskallar som sitter bakom

Linux maskiner 

"ja inte mig inräknad"

det är system folk och dator kunniga personer

i högsta grad

Men jag fick reda på (själv) att jag använder mitt Linux

till cirka 10 % av vad Linux egentligen klarar av 

för jag är ingen programerare som bygger program


Men visst kan det kännas säkrare att sitta vid en windows dator

eller mac för den delen också 

I känslan alltså 

Dessa är ju låsta till dom enbart 

det är dom som bestämmer vad jag får göra eller inte 

man är mera friare vid en Linux dator 

då är det du som är administratören


Men jag får se hur länge jag är kvar i Linux

känns liksom lite onödigt kan man tycka

då jag inte utnyttjar hela Linux 


En pellets leverans kom hem igår kväll också 

nu så har vi pellets för en 5-6 månader

4 pallar beställde jag 
i stället för 12 pallar som det var sagt från början 

det blev en dyrare historia att bara ta hem 4 pallar

i stället för 12 pallar 

alltså styck priset

hade jag tagit hem 12 pall så hade det kostat i runda pengar

50,000 kr

Jo ni läste rätt 

för 3 år sedan så kostade det 25,000 kr 

Pellets priserna är helt oförsvarligt dyrt 

det är konstaterat av många personer

och inte bara från mig

det finns ingen annledning alls att ha dessa höga priser 

spån finns och pellets lagren är överfulla inför vintern 

det svaret har jag fått 

Men det finns dom som vill tjäna pengar 

och just nu så är det på pellets 

drivmedelspriserna sjunker långsamt men sjunker

nästa år i början ska el priserna även dom sjunka 

det svaret fick jag när jag ringde in till vår

el levenratör nu i veckan 

och räntan ska sänkas i flera omgångar

nästa år

och då tycker jag i alla fall att det är konstigt

om inte pellets priser ska bli billigare

därför tog jag hem (bara) 4 pallar denna gång

synd att behöva betala mer under 3 års tid

än vad man behöver 

10 pallar pellets får ni summera på 36 månader 

12 pallar pellets ca 40-42 månader 

Men ingen kan ju säga med säkerhet

det kan bli ännu dyrare än nu 

det skulle inte förvåna mig 

för trots att det börjar se lite ljust ut nu för moder

sverige så dundrar mat priserna fortfarande

i högsta fart mot nya höjder 

så här lagom till jul handeln 

konstigt att det får förekomma ostraffat

den fria marknads ekonomin ni vet 

och ett riktigt fint jul aftons väder har vi även fått igen

ja snön var ju inte borta helt

men den sjönk ihop rätt så mycket
och man var lite osäker om det skulle bli en grön jul 

I morgon då jag ska ut och åka tidigt

 så väntas det mycket snö igen

som idag  




8 kommentarer:

  1. Nice snowy photos. Still nothing here in Scotland in my area!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Here at home we have snow and wind
      Thanks ananka

      Radera
  2. pellets once when reasonably priced now they are quite expensive here. ☃️ 🎄 ❄️ 🎅🏼

    SvaraRadera
    Svar
    1. It has become very expensive to heat here at home
      Once upon a time, it cost 800 SEK a pallet
      Thanks Tom

      Radera
  3. I pay my monthly fee to adobe to use PS. I get a lot of use out of it, so I don't grumble too much, but it was much better when you could just buy it and not be forced to rent it. That's a beautiful photo of the car in the snow. Have a Merry Christmas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I think lightroom classic is still around
      It is free of monthly rent
      Thank you so much and have a wonderful Christmas

      Radera
  4. Nice winter photos. We are getting plenty of rain here now.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Bill
      We have snow and wind here at home

      Radera