#1014

 Igår Lördag så gick jag upp 03,00

vi i familjen skulle göra en resa med julbord och sånt

till Åland

och vi åkte med två fartyg

Viking Grace och Glory 

alltså dom två senaste och nyaste fartygen 


Tidig morgon kl 04,00 och mot stockholm

Faryget skulle lätta ankar kl 07,45

Vi hann dit i tid trots mina farhågor att komma försent

Ni vet stockholm och trafik 

vägbyggen och felkörningar

men jag måste säga att det gick smärtsamt problem fritt 

tack vara ingen trafik i storstan att nämna

denna tidiga morgon 

och framför allt en mycket bra kart app

i min Huawei som heter petal maps 

det är huawei egna och ska motsvara

google maps 

men efter som jag har erfarenhet av dom båda

så är petal maps oslagbar mycket bättre

än google maps att hitta
och framför allt vägbeskrivning av röst 

den talar om kommande rastplatser efter vägen fram

den talar om vägbyggen längre fram

och så vidare


I detta skede har vi nu bytit fartyg och gått ombord

på viking glory 

denna bild är på viking grace här på åland 

så här efteråt så var nog viking glory ett snäpp bättre

och snyggare fartyg måste jag nog säga 

Julbordet var helt enligt önskemål

dock så har finnländarna sitt egna sätt

att tillverka julskinka 

så den fick bara godkänt av mig 

annars så gick resan mycket bra fram och tillbaka

jag saknade dock lite oväder och gung på båten 

jag tycker att sånt hör till när man är ute på sjön 

Jo östersjön är inget hav

det är en sjö !

för mig vart fall 

kl 19,00 var vi hemma igen i sverige och stockholm 

kl 20,00 finsk tid

och det är i stockholm det händer !

Vi hade parkerat bilen i garaget på långtid

kosta 250 kr

och när vi skulle hämta bilen så var det kaos
där inne och utanför

alla skulle in i garaget och alla skulle ut från garaget

samtidigt 

en del blev väldigt arga

och det tutades och skreks 

vi packade in våra saker i bilen och vi stod där

och begrunda händelsen från bilen våran

för det var ingen ide att ens försöka att backa ut bilen

och köra i väg 

men tillslut så hittade jag en ledig lucka

och körde därifrån

och då blev det stop här i stället

ja det är i stockholm 

det händer

och på vägen hem så rådde det is halka på den stora

europa vägen 

jag kunde bara hålla en hastighet på 60-70 km/h

bromsa jag så gled det bara på dubbdäcken 

och man kände att baken på bilen sladda lite 

trots is halkan så blev jag omkörd av bilar

bussar och lastbilar 

dom höll nog hastigheten 120 km/h

som det råder på denna väg 

inte undra på att det händer olyckor 

Men efter någon mil så kom jag ifatt dom  

dom hade insett att det var hala vägar till slut dom med 

 

Album med bilder finns här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2023-12-09/ 

4 kommentarer:

  1. Beautiful gallery, Mikael. It's too bad people aren't patient especially in this kind of weather, it doesn't take much for them to get angry. It looks like you had an enjoyable time.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Bill it was a very nice trip

      Radera
  2. ...Mikael, it looks like you had a wonderful trip!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Tom
      It was a very good trip we did

      Radera