#1250

 Det är ju några dager nu sedan

Men i Lördags så gjorde jag en tur här hemma på skogsvägarna

Bockhammar skogen 

skulle till en gammal boplats som saknar namn idag

men här på denna gård så skulle det ha bott en gammal kvinna

med sina getter och övriga djur 

och hon åkte på en släde som geten drog

när det var högmässa och julotta i kyrkan här i byn

men så här ser det ut

ett gammalt averkat område 

och inga synliga spår efter en stuga eller bo plats

vad jag kunde se vart fall

vet inte vad skogsbolagen har för lagar att följa

men att fornminnen och kultur försvinner är tydligt

efter en av verkning  


 Kultur hänsyn 

jo visst !

därimot så fann jag en annan stuga eller koja 

2 sängar där inne med ett bord
 

förmodligen en gammal jakt stuga 

men det var ett skapligt geting bo där inne

och getingarna svärma kring mitt huvud 

så jag avgick därifrån rätt så fort 

till en lugnare plats för kaffe och bröd


 


jag är ingen svamp plockare

jag är helt värdelös att finna dom

Min mamma var tvärtom

hon såg och visste vart dom fanns innan vi hade gått ur bilen nästan 

men jag fick inte min mammas känsla för svamp 

men jag plocka väl dom som jag såg

och fyllde upp hatten med svamp 

och till min fru stora glädje

jag själv äter inte svamp längre

för fruktansvärda mag smärtor av dom 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-08-24 

6 kommentarer:

  1. I am such a novice when it comes to mushrooms. I love taking photos of them but afraid to pick them. I find it hard to identify them as there are lots of similar ones. I know 2 that are safe and have picked them and made dinner with them! Great photos in the album :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much ananka
      I only pick those that are yellow in color

      Radera
  2. ...Mikael, you captured the details of nature beautifully.

    SvaraRadera
  3. I'm not a fan of mushrooms and surely have no knowledge to tell which ones to stay away from. Nice gallery of photos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      I only pick safe mushrooms

      Radera