#1240

 I år så är det 10 år sedan den stora skogsbranden bröt ut

kommer inte ihåg direkt

men jag har för mig att den började den 31 juli 

och det skulle i så fall ha varit på en Torsdag enligt kalendern 

och jag har för mig att det gick fel då över helgen 

den första helgen av beredskapen 

typ vi klarar detta själva 

veckan därpå så fick vi in röken ifrån skogsbranden här hemma

hela samhället här blev bara en stor rök ridå 

och jag var tvungen att åka ifrån jobbet hem hit till huset

för att stänga alla fönster in till huset vårat

men det var för sent

hela huset var rök skadat av röken

och ni som vet

när jag kom till hemgården här hemma

så såg jag inte vårt hus för all rök

då kan ni tänka er hur rök fullt det var i byn 

ja jag fota väl en del men inte så mycket

det var ju avspärrade områden 

hela Norberg var ju i beredskap och skulle tömmas

men vinden ändra riktning så dom klarade sig för det 

en otäck händelse som talar om för oss att det är naturen som bestämmer

över människan 

och inte tvärtom 












10 kommentarer:

  1. ...forest fires are a sad thing, but often they are agent for renewal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, it can be very beautiful after a forest fire
      The fire brings the forest back to life
      Thanks Tom

      Radera
  2. Occasionally we get gorse fires but haven't had one this year. The last one we had lasted weeks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes, they can get big and hard to put out
      Thanks Bill

      Radera
  3. Forest fires are so tragic destroying all of nature in its path. We rarely get them here due to weather but reckless people tend to cause them here either deliberately or through stupidity. There was one a few years ago near the pond I visit regularly and it was amazing to watch nature fight back and see things thrive again. It was a small area but still good to see life coming back to it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, that's right
      it does great damage from humans
      Thanks ananka

      Radera
  4. Helicopter delivering rescue supplies is a crucial service

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes indeed
      they were later helped by 2 airplanes from Italy, I think they came from
      Thank you Roentare

      Radera
  5. Bonito cielo, al que acuden las avionetas, para volar.
    Un abrazo.

    SvaraRadera