#1198

 

Igår så var det sveriges nationaldag som bekant

och det var en arbetsfri dag och som det är idag 

en så kallad klämdag 

svenska flaggans dag firas den 6 juni då gustav vasa valdes till kung i sverige år 1523 men sånt vet ni ju redan 

Men vi är ju rätt så sparsamma av oss att fira sverige 

som bekant 

Normandie operation overlord

eller dagen D  

firas också varje 6 juni och igår så var det 80 år

då england och usa och kanada gick i land på stranden 

jag såg detta minnes program på teven igår kväll 

och som höll på i dryga 3 timmar 

det var intressant fast man har sett liknande

men igår så var det okända inspelningar

ifrån dom överlevande som berättade om händelsen 

 

Jag firade den 6 juni på mitt sätt igår 

och gick upp i vanlig tid som om jag skulle till jobbet 

som idag

och packa ihop saker och åkte ut till skogen för en liten tur 

jag såg den svenska flaggan i naturen i stället 

i form av skogs blommor färger 

Åkte först till en gammal boplats som kallas för

Eskils 

Ligger uppe på ett berg som kallas för vattuberget 

inte så långt ifrån haralsjö riddarhyttan

Gården tillhör liksom haraldsjö socken 

som backens och långens bland annat

skulle tänka mig att detta var en utmärkt gård

uppe på berget en gång i tiden att bo och leva på 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-06-06 


6 kommentarer:

  1. ...beautiful images to share on this important day!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      A day to remember

      Radera
  2. Wonderful gallery of photos. The old chair is my favourite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      the chair is probably from the hunting team that is here hunting moose

      Radera
  3. More wonderful photos, you visit some great areas :-D The flowers are so colourful :-D

    SvaraRadera