#1200

 Som dagens sista mål

det var och besöka Berg-Lasse

Berg -Lasses är en plats där Lasse levde på

inga tecken på några bo platser finns kvar 

Men Lasse bedrev tekniska experiment inom gruv brytning

och järn framställning 

 

Jag har varit här en gång tidigare på denna plats

men dessa bilder är borta

så jag ville ha dom tillbaka igen 

därför åkta jag hit igen


Men denna gång så skulle jag ta en ny väg hit

ja väg och väg finns inte så mycket vägar som leder hit

Berg - Lasse bodde väldigt ensligt där i skogen på berget

Men jag fortsätte vägen fram efter jag hade varit på Laverns område

och körde bilen så långt det gick på stigen fram

sedan så fick man vandra genom skogen

skulle tro 1 km eller liknande


Men jag gjorde nått som sällan händer mig

jag gick bort mig totalt 

jag blev helt vilsen och jag kom inte fram till platsen 

så jag vände om och höll till höger i skogen

för i förhoppning finna bilen igen och där jag starta 

och det gjorde jag efter en stund 

finns små kännetecken i skogen som man hade som ett

landmärke om man skulle gå bort sig

som en stor sten

eller ett fallande trä


Tog en kopp kaffe i bilen och körde sedan iväg

till den plats som jag gick förra gången som jag var här 

då kände jag igen mig


Tog en kopp kaffe igen för att sedan vandra upp till Berg-Lasse

jag kom inte långt knappt 500 meter 

och jag var tvungen att sätta mig ner och göra mina behov 

efter allt kaffe jag hade tagit 

 

och som jag har tagit upp tidigare så är jag aldrig rädd

då jag går i skogen

varför ska man vara det !

en del vågar sig inte ut i skogen för all varg

eller älg eller Lo och björn allt vad det är

men är det nått som jag kan vara rädd för så är det grisar

och när jag menar gris så är det vildsvin

dom är ruskiga tycker jag 

en sådan springar du inte ifrån om man säger så 

 

Men när jag var klar och skulle fortsätta så hosta jag till

jo jag har en envis hosta som har pågått länge nu

vet inte om det är corona eller nått annat

då sade det grymt ifrån en sänka på min vänstra sida

och jag han med och se att det var spår efter gris

dom hade bökat runt där i marken 

och jag var väl 3-4 meter ifrån grisen på vänster sida

om mig och förmodligen var det flera

som inte jag såg 

dom låg där och sov efter nattens jakt 

det är ju nattdjur 

så självklart så vände jag om och gick sakta tillbaka till bilen

för att inte väcka flera grisar tyst som jag var

och inge mera hosta


 och ännu en kopp kaffe för mig vid bilen

och jag sade högt nu till mig själv

skål grisar och 1-0 till vildsvinen 

Berg-Lasse får vänta

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-06.06

4 kommentarer:

  1. ...Mikael, a beautiful place to be, thanks for taking me along to see the sights.

    SvaraRadera
  2. Wonderful photos, I like the 2 with your car! Is it a Saab? Hmmm coffee, I quit coffee in March. I do really miss drinking it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Ananka
      Yes it's a Saab yes I like coffee

      Radera