#1195

 

Det finns ingen Älg

det är bara att konstatera

Åkte ut kl 19,30 igår kväll och kom hem kl 23,00

Körde riddarhyttan mot kloten enbart på grusvägarna och i skogen

och på så kallade älg rika områden

vid klosstjärnen tog jag mig en kopp kaffe 

och fick i alla fall höra göken och en hackspett

och i sjön så bada det en sjöfågel

och sländorna svävavde ovanför vattnet 

så tyst och vackert så det susade i örorna av tysthet 

vidare mot haraldsjön och vidare mot gräsberget

och treläns motet där dalarna och örebro och västmanland

möts och sedan ner mot sjöändan och sjön sångern

och vid sjön sångern så var det full aktivet på kvällen

av turister med husbilar och tält

det syns att dom saknar en parkvakt på området

så länge min svärfar var aktiv så jobbade han som parkvakt

i detta område 

Just då så längtade jag till hösten lugn och ro i naturen

väl hemma igen så fortsatte jag mot piltorpet och vände i uttersberg

därefter så har det också vart älg rika områden en gång i tiden 

men det var helt tomt av djur

vad kan då detta bero på då kan man fråga sig

ja om ni frågar mig så säger jag så här

Älg jakten har gått för hårt i många år nu

för skogsbolagen vill inte ha så mycket älg på sina områden 

dom käkar upp deras skog som ska bli bränsle 

Skogsaverkningen har också betydelse för djur livet

vart ska djuren ta vägen när skogen försvinner

Men det enklaste det är väl att skylla på att vargen tar all älg

men det köper inte jag det resonomanget ska ni veta 

för jag ser ingen varg heller

och ja kan väl säga så här mellan två fingrar

skulle jag se varg så skulle jag inte lägga ut dessa bilder heller 

vart eller hur 

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2024-06-01 

6 kommentarer:

  1. ...the flowers are a welcomed sight, thanks for sharing.

    SvaraRadera
  2. Esa maravilla de fotos, seria para exponerlas en alguna galería de fotografía.

    SvaraRadera
  3. The weather is casting that dark eerie vibe

    SvaraRadera