#904

 Jag kan nog känna mig besegrad

över att hitta på svamp och kantareller 

Förmodligen så ser jag dom inte där under mossan

jag är inte som min mamma

Hon kunde se vart dom var fast dom inte syndes

Därimot så fick jag mig en trevlig morgon

ute i naturen här hemma

och i Riddarhytte skogarna där jag hittar

synd bara på dom dåligt underhållna vägarna 

efter all timmer transport ut ifrån skogen 

jag började morgonen och träffa en stor berg knalle

mitt i vägen vid simas 

trodde först att nu så försvann motorn 

sedan så var jag berädd på att tappa olje trycket 

och att det gick hål i tråget 

Det var som det kändes i hela bilen av en stöt 

Dock inte denna sten bumling

utan det var en annan

det finns en hel del på vägarna ska ni veta 

 

Tänkte också skriva om att det finns många svin i 

riddarhytte skogarna 

men jag vågade inte det kan misstolkas på fel sätt 

av fel personer 

Det jag menar det är att det råder mycket

vild svin i skogarna 

dom går fram som grävskopor syns mycket väl och ofta

vart man än går  

Nu så höll jag till vid nyborg och klosstjärn

mestadels idag

och hälsade även på hemma vid långens 

före detta torp  

och jag avslutade med ett instick 

på blanka gruvans område 

och där så fann jag ett mindre antal

ät bara svampar 

dom har en förmåga att trivas just vid gruv hålen svamparna

Ja det blev lite smått å gott idag på morgonen 

och med bilder här

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2023-09-10 

10 kommentarer:

  1. ...I know very little about mushrooms, I would never eat them from the wild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Same here I just pick them as I've learned
      that they can be eaten
      Thanks Tom

      Radera
  2. I've never eaten mushrooms from the wild

    SvaraRadera
    Svar
    1. We only eat mushrooms from nature
      chanterelles are just what I find and pick
      Thanks Bill

      Radera
  3. I like how you get the earth texture so revealing in the foreground. The extensive moss cover on the forest floor is impressive.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much roentare
      I just shoot, I don't think so much
      I'm glad you enjoy it

      Radera
  4. I once knew someone who knew his fungus! He gave me some chanterelles. They were wonderful. I couldn't find one if it bit me on the leg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chanterelles are so good with food or on a sandwich
      but I find it very difficult to see them
      Thanks Bill

      Radera
  5. Mi madre era experta, pero en encontrar espárragos. Nunca hemos cogidos setas, siempre las he comprado en el supermercado, en donde hay garantía de que son comestibles.
    Que tengas una buena semana. Un abrazo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparis are so good but we do not have them in our nature
      You have to buy them here
      Thanks ventana

      Radera