901

 I onsdags så gjorde jag ett försök att plocka lite kantareller 

trots allt

sedan gammalt så gillar jag inte att bara åka ut

och plocka svamp 

utan jag brukar även ta med mig kameran

och fota samtidigt 

och ser jag någon svamp så tar jag med mig dom hem 


Ni som känner till lokal kännedom så var jag i riddarhyttan

och jag vandrade ifrån simas fram till udden 

alltså på ovan sidan av övre sjön 

en skaplig bit genom skogen kan jag tycka

Men jag kammade i princip noll där

av svamp såg knappt några svampar alls 

och jag började fundera om det är så mycket svamp

i skogen som folk säger 

Hitta ju inte ens några flugsvampar knappt

Senare så åkte jag till Bjursjön och vandrade

upp till Olles Bjursjötorp

Hittade på en handfull med kantareller även där 

men jag fotade mera i stället 

Nu så såg jag hembygdsföreningen hade satt upp en ny

info skylt vid torpet 

såg mycket bra ut tyckte jag att sådant här bevaras 

för framtida generationer 

Olles Bjursjö torp brann ner 1949 av en olyckshändelse

då sotaren var där och sotade

Kom inte ihåg direkt vad olle berättade för mig 

men det blev sagt att när sotaren var där och skulle sota

så skulle folket i torpet låta bli att dra i spjället 

och inte tända i vedspisen

men nått gick fel och torpet blev till eld 

Olle och jag var mycket här medans olle var med oss

det var här som vi tog med oss ved hem till bäcka

vi höll rent på den gamla tomten

och olle snickrade en bänk och satt upp på tomten

vi kunde sitta där och dricka vårt kaffe 


Jag misslyckade med att komma hem med kantareller 

och i Torsdags när jag klippte gräsmatten här hemma

så såg jag mera svampar i trädgården än i skogen

 

Men mina bilder från skogen och bjursjön finns här 

Lägg även märke till Olles cyckel konst vid bjursjön

och alla gruvhålen där 

På vintern så skidade vi hit på skidor

olle och jag från bäcka över skogen och bastnäs

olle som visste vart alla hålen fanns sen tidigare

varnade mig vart dom var under snön

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2023-09-06


4 kommentarer:

  1. ...Mikael, I love these forest scenes. In the Adirondacks log truck are a common sight.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      Timber trucks are very common here as well

      Radera
  2. Your gallery is filled with beautiful photos. so green and lush along with nice ight that highlights it all.

    SvaraRadera