#897

 Jag kom iväg igår eftermiddag

till denna bäck i riddarhyttan


Jag kunde ha fotat med mitt nyaste objektiv

denna sigma 19-35 art som jag beställde 

Men jag vet att det blir bra bilder av det 

så jag behöver inte mera tvivla på det 

Utan jag monterade mitt äldsta objektiv som jag har 

ett pentax 35-70 manuellt ifrån 1984

och som jag köpte på hasselblads center i stockholm

av alla platser !


Detta objektiv har mest legat och samlat damm

nu i flera år 

så det tyckte nog att det var roligt för det att få bli

använt igen 

och jag tycker att det fungerade bra

fortfarande 


och vad och säga om bäcken då 

jo till min stora förvåning så var all skog borta 

tänk den stora gamla skogen som fanns där

är borta 

det såg skogsbolagen till att den försvann

och nu så ska väl den skogen bli tandpetare

och pellets 

jag tycker att det är mycket tråkigt

Nu så kommer det ta 50 år tills det blir skog där igen 

Jag gick även upp för berget och tittade ner 

i den gamla gruvan där 

men man kände sig vilsen där i skogen

man gör det när skogen är borta 

I stället för att gå raka vägen upp till gruvan så gick jag i en cirkel

När skogen var kvar då visste jag vägen fram 

 

Bilder från gårdagen

https://pentaxfoto.jalbum.net/Pictures%20from%20the%20day-Bilder%20fr%C3%A5n%20dagen/2023-09-02 

12 kommentarer:

  1. ...Mikael, you created some gorgeous images!

    SvaraRadera
  2. Buen álbum de fotografías. Has hecho unas magníficas fotografías.
    Un abrazo

    SvaraRadera
  3. A beautiful gallery filled with outstanding photos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks Bill
      I'm very glad you liked it

      Radera
  4. This zoom do get that beautiful micro contrast from Pentax!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks roentare
      I'm very glad you liked it

      Radera
  5. I'd say it worked very well!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes I was a bit surprised myself it still works
      Thanks so much Bill

      Radera
  6. Man ser att de äldre objektiven fungerar och levererar bra bilder fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kollade på pentax forum för skojs skull
      detta objektiv fick 8,29 i snitt
      kul att det fungerar idag
      Tack Tony

      Radera