#850

 Ja visst så kom jag över ett begagnat pentax

objektiv här om dagarna

Ett 28 mm 2,8 

jag har brist på vidvinkel objektiv 

så det är sådanna som jag söker efter mest nu förtiden

Tanken är att jag ska ha ett 10mm 2,8 längre fram

Jag fotar mest med tele objektiv om jag kan

jag har en del zommar också men jag gillar tele

och i och med det nya 28mm nu 

så har jag nu 28-50-35-85-135-200 och 400

ett litet glapp mellan 200 och 400 dock

men jag satsar nog mera på vidvinkel
och kanske ett 10mm eller 20mm i framtiden 

Fördelen med pentax

ja dom är få nuförtiden

Men det är den stora mängden objektiv på beg marknaden 

till pentax och chinon objektiv 

samyang har många trevliga objetiv 

sedan några andra udda märken

Pentax själva tillverkar objektiv så klart

eller om det är nått annat företag som gör dom åt pentax

sigma eller tamron det vet jag inte

men pentax objektiv i all ära

men dom är dyra för dyra för mig 

kvalitet ja visst är det

men priset har en kostnad och en avgörande roll för mig 

som är en fattig arbetare 

Helst i dessa tider 

Om ni tycker det har vart dyrt hitills i år med allt

vad det innebär el räntor mat bensin diesel hyror 

glass och läsk med mera

så kan jag glädje er att det kommer att bli så

under denna vinter också och en bra bit in i nästa år

pandemi och krig är orsaken 

självklart så ville jag testa objektivet

och det gjorde jag igår och nu idag

och på onsdag så har jag planer på att dra till värmland

för en tur där då blir det mera foto

om jag nu har blivit bättre för min hals sjukdom

var tvungen att ta in på akuten i lördags

för då hade jag varken kunnat dricka eller ätit mat sedan i tisdags

för jag fick inte i mig nått

det var stopp i halsen och det gjorde ont att svälja bara

har aldrig haft en sådann smärta tidigare

inte i halsen vart fall 

igår kunde jag äta för första gången

det blev pölsa norrlands pölsa ska det vara

det var lätt ätit och smälte bra i halsen

nej jag hade 150 i sänka i lördags

normalt sa doktorn är 10 

så han var lite fundersam att jag var på bena fortfarande

men det betyder väl att jag har väl en skaplig

grund fysik i alla fall 

känner mig lite matt fortfarande men ett dygn till

så är det nog bättre 

tur att man har semester om man säger så 

så nu äter jag penicillin om dagarna 

men dom hitta inga streptokocker på mig

men jag måste väl ha fått någon bakterie i mig

på nått sätt i halsen 

 


Test bilderna

























10 kommentarer:

  1. ...many look like the Adirondacks, very nice.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Tom
      The pictures are from my hometown Riddarhyttan

      Radera
  2. Jag ser inga fel på det objektivet. :-)
    Nackdelen med vi som har APS-C sensor är att det är svårt att hitta äldre fasta vidvinkliga objektiv eftersom de är gjorda för fullformat. Ett 28mm är ju en fin vidvinkel men blir då 42mm på våra kameror, som enligt mig en ganska perfekt normal bildvinkel. Man får ned på runt 20mm för att få en bildvinkel på 30mm på en APS-C kamera. Ibland känner jag att man skulle haft en fullformat digitalkamera det hade varit så mycket enklare när man skall köpa äldre manuella objektiv. En 28mm är en 28mm vidvinkel. Kul att du köper äldre bra optik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Tony
      jag är kvar i mitt analoga tänk fortfarande
      och jag kommer inte ifrån det
      har sneglat på pentax k-1 men pengar du vet

      Radera
  3. Jag tycker priserna på kameror här gått upp alldeles för mycket. Jag köper bara begagnat sedan många år tillbaka. Bara en bra kompaktkamera typ Canon närmar dig 10.000 numera. Tycker det är bra om man kan använda analoga objektiv de var bra då och bör vara lika bra nu.

    SvaraRadera
  4. The photos look great to my eyes. Money does limit most of us when it comes to photo equipment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks so much Bill
      photography is an expensive hobby

      Radera
  5. Beautiful sceneries. Takumar lenses are nostalgic for me! Though they fringe badly.

    SvaraRadera