#858

 

 

Jag har länge viljat besöka Joe Hill Gården

I Gävle 

och idag så gjorde jag det 

Jag är inte den som ska beskriva Joe Hill 

för den kunskapen har jag inte 

eller Joel Hägglund som hans riktiga namn var 

I detta hus så växte Joe Hill upp i

Inte föddes i

Hans födelsehem är ett hus som nu står på en camping

Men i detta hus flyttade dom in i då Joe Hill far fick ett

bättre av lönande jobb i stan 

Joe Hill blev född 1879 här i Gävle

och död 1915 i Salt Lake City Usa 

där så blev han avrättad för ett mord som han var oskyldig till 

Han kallas för

Mannen som aldrig dog

https://sv.wikipedia.org/wiki/Joe_Hill


 Personen som jobbar här

är ifrån USA och ifrån delstaten New York 

jag glömde bort hans namn 

Vi pratade en lång stund han och jag 

och jag hoppas att han förståd lite vad jag sade

han kunde inget svenska så det fick bli på Engelska

av mig 

Vi prata inte så mycket om Joe Hill 

utan mera om hur det är i USA just nu


 En mycket trevlig och öppen person

 

Bilderna nedan för tala för sig själv


 



















Verkar som Joe Hill är mera känd och är en legend

I USA mera än i Sverige 

Som Göran Greider sade en gång

går man in på en fackförenings lokal

i USA och frågar om dom vet vilken Joe Hill var

så blir dom nästan förbannade på den frågan

Joe Hill är en mycket stor legend hos fackföreningarna 



Hans hem ligger ligger i det gamla Gävle 

 

2 kommentarer:

  1. ...Joe Hill (October 7, 1879 – November 19, 1915), born Joel Emmanuel Hägglund and also known as Joseph Hillström, was a Swedish-American labor activist, songwriter, and member of the Industrial Workers of the World (IWW, familiarly called the "Wobblies"). A native Swedish speaker, he learned English during the early 1900s, while working various jobs from New York to San Francisco. Hill, an immigrant worker frequently facing unemployment and underemployment, became a popular songwriter and cartoonist for the union. His most famous songs include "The Preacher and the Slave" (in which he coined the phrase "pie in the sky"), "The Tramp," "There Is Power in a Union," "The Rebel Girl", and "Casey Jones—the Union Scab," which express the harsh and combative life of itinerant workers, and call for workers to organize their efforts to improve working conditions.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johnny cash did casey jones well in his song
      Thanks Tom

      Radera