#838

 

Persgruvan Riddarhyttan

Var min lek plats när jag var liten och tog mopeden hit 

Persgruvan eller persberg som min mor kallade det för 

Förmodligen så hette han Per som såg att en gruva kunde

läggas här en gång i forntiden



 Gamla tvätt stugan var min borg 

Här så inrädde jag med med lite små saker 


 Nedanför tvätt stugan så bada jag bland annat

och tvätta mopeden

Min pappa tvättade också bilen här på sommaren

han backade ner i sjön med bilen en bit

sedan så hinkade vi på med vatten med hinkar på bilen

Det var även här i persgruvan jag fick köra bil för första gången

jag körde min pappas volvo amazon combi 1967 california vit 

kom ihåg att jag bara såg himmlen mellan ratten 

så jag fick sitta på en kudde för att nå upp



 Här uppe så stod gruv laven 

den röda vackra trä gruv laven som sågs över sjön på långt håll

man hade en vacker utsikt högst upp 

och gruv schacktet var inte över täckt 

utan det var enbart 2 stora trä luckor man kunde lyfta bort

och man såg rätt ner i schacktet en bit 




 

Idag så är bara gruv raset kvar 


 och gamla dynamit källaren




 foto från 1 juli 2018

Idag så har vi regn

Igen

Semester väder så att säga och 17 grader varmt 

Värre är det ute i världen med extreme värme just nu

på 40-50 grader varmt

Men jag vet inte det

vad jag såg så mäter dom värmen på marken 

och inte i luften och i skuggan 

Men varmt är det i vilket fall som helst 

4 kommentarer:

  1. Buenos recuerdos de una feliz infancia. La serenidad de las aguas, las trasmite tus bellas fotografías.
    Feliz domingo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you very much Ventana
      Have a wonderful Sunday

      Radera
  2. ...gorgeous, I love the winding road.

    SvaraRadera